1121 projects were found

AnnoPy – ein digitales Tool zur Förderung fächerübergreifender wissenschaftlicher Textkompetenzen

AnnoPy (www.annopy.de) ist ein digitales, kollaboratives Tool, um den Erwerb von literalen Kompetenzen, die für den Umgang mit wissenschaftlichen Texten im Studium notwendig sind, zu fördern. Das Tool ist im Rahmen einer fächerübergreifenden Zusammenarbeit von Mathematik-, Informatik- und Sprachdidaktik entwickelt worden und kann in der ...

Duration: 01/2023 - 03/2024

Analyse und Bewertung der Auswirkungen von Eigenspannungen auf den Schädigungsverlauf in intrinsisch gefertigten Kunststoff-Metall-Schichtverbunden unter statischer und zyklischer Last

In dem Projekt „Eigenspannung II“ sollen die Wirkungen der fertigungsbedingten Eigenspannungen auf das Bauteilverhalten unter mechanischer Beanspruchung untersucht werden. Der Schwerpunkt soll dabei auf der Analyse des Schädigungsverlaufs unter statischer und schwingender Beanspruchung liegen. Dabei sollen grundlegende Zusammenhänge zwischen ...

Duration: 01/2023 - 06/2025

Contact: Hayrettin Irmak

3D-Rekonstruktion des Ozonwasserwerkes an der Börnepader

Von 1902 bis 1937 stand in Paderborn ein unscheinbares Fabrikgebäude am Flussarm Börnepader, das ein bahnbrechendes Ozonwasserwerk beherbergte. Dieses Werk, erprobt von Ingenieuren der Siemens & Halske AG, setzte erstmals elektrisch generiertes Ozon zur Entkeimung von Trinkwasser ein, was bei Fachleuten europaweit Interesse fand. Es trug maßgeblich ...

Duration: 01/2023 - 12/2024

Project image

Learn STEM - Innovative Model of learning STEM in secondary schools

 The ERASMUS+ project Learn STEM - Innovative Model of learning STEM in secondary schools focuses on designing, testing and evaluating an innovative approach to teaching STEM (Science, Technology Engineering and Mathematics). Sometimes the 'A' in STEAM stands for arts (arts), which are then also taken into account.The project will run for 24 months ...

Duration: 12/2022 - 12/2024

Project image

Change Your Perspective: It's Just Dyscalculia

The ERASMUS+ project 'Change your perspective: It's Just Dyscalculia' is located in the field of school education. It focuses on the development, testing and evaluation of a curriculum as well as face-to-face and online courses for dealing with dyscalculia. Dyscalculia is a pronounced impairment of mathematical thinking or calculation skills. The ...

Duration: 12/2022 - 12/2024

Denominational sensitivity to differences in the school subject ‚Religionsunterricht für alle' (RUfa) in Hamburg. Empirical studies on professional and teaching research

Religious education in public schools is increasingly confronted with social conditions in which it no longer encounters a denominationally and religiously homogeneous, but rather a secular and religiously pluralistic student body. New models of religious education are therefore being designed and tested; one of these is the so-called ...

Duration: 12/2022 - 11/2025

iQBuddy - Intelligent model recommendation system

In view of current developments in the field of digitalization and sustainability, new and demanding challenges arise for the development of Intelligent Technical Systems (ITS). The shift towards a more digitized and sustainable world leads to changing boundary conditions and stakeholders. These shifts necessitate increased interdisciplinary ...

Duration: 12/2022 - 10/2023

Contact: Dr. Christian Koldewey

Project image

Skills4Life - Promoting the Transition to Active Life through Gamification and Game-Based Learning

The ERASMUS+ project Skills4Life - Promoting the Transition to Active Life through Gamification and Game-Based Learning focuses on supporting care leavers by developing, testing and evaluating the Skills4Life Serious Game and designing a learning environment for training adult educators to support and promote care leavers.The project will run for ...

Duration: 11/2022 - 10/2024

WestAI - AI Service Center West

Förderprogramm KI7_Aufbau von KI-Servicezentren

Duration: 11/2022 - 12/2025

Contact: Dr.-Ing. Jörg Schmalenströer

VR@UPB: Etablierung eines zentralen VR-Teams an der Universität Paderborn

Duration: 11/2022 - 10/2026

Contact: Dr. Hoang Trang Tran-Thien