Body Image and Physical Activity - a psychological, education and public health perspective for higher education
Duration: 09/2022 - 12/2024
Contact: Prof. Dr. Elke Grimminger-Seidensticker
Professionalisierung von Lehrkräften für sprachbildenden Mathematikunterricht - Implementationsstudie zum Leseverständnis für Textaufgaben
Für effektive Sprachbildung im Fachunterricht müssen Lehrkräfte sprachliche Anforderungen diagnostizieren und Lernende in der Bewältigung dieser Anforderung fokussiert fördern können. Um die dafür benötigten gegenstandsspezifischen professionellen Kompetenzen bei Lehrkräften systematisch auszubauen, ist das Ziel von MuM-Pro-Lesen empirisch zu ...
Duration: 09/2022 - 08/2026
Paderborn Postcolonial
Many German and European cities (e.g. Paris, Berlin, Freiburg, Bielefeld) have dedicated working groups that work on the local postcolonial heritage: Which citizens of one's own city and region were active in the colonies in Africa or Asia in the 19th century, e.g. as traders, entrepreneurs, soldiers, administrators or missionaries? What ...
Duration: 09/2022 - 10/2025
Contact: Dr. Christin Hansen
Multicriteria machine learning – efficiency, robustness, interactivity and system knowledge
Starting in September 2022, the focus of this BMBF funded AI junior research group “Multicriteria Machine Learning – Efficiency, Robustness, Inter-activity and System Knowledge” is on the development of multiobjective training algorithms for deep learning. Deep neural networks are of utmost importance in many areas of application. However, the ...
Duration: 09/2022 - 08/2025
LINQs: Lithium Niobate Quantum Systems - ERC Starting Grant
Quantum technologies are expected to have a transformative impact by exploiting fundamental quantum mechanical effects for technological applications such as quantum computation, quantum simulation, quantum communication, and quantum sensing. Photons are the only reliable qubit for quantum information transmission, making them an essential resource ...
Duration: 09/2022 - 08/2027
Contact: Prof. Dr. Klaus Jöns
transMINT4.0 – Grenzen überwinden, MINT-Bildung verbinden durch außerschulische Lernorte und den Einsatz digitaler Medien
Im Rahmen des interdisziplinären Forschungs- und Entwicklungsprojekts transMINT 4.0 werden Möglichkeiten erforscht und entwickelt, die den Übergang im naturwissenschaftlich-technischen Bereich von der Primar- zur Sekundarstufe langfristig optimieren. Im Fokus des vom BMBF geförderten Projekts stehen die Synergieeffekte zwischen außerschulischer und ...
Duration: 09/2022 - 08/2025
Deutsch-Isralische Minerva Schule "An Interdisciplinary Exploration of Future Data Pedagogies and Digital Tools to Nurture Citizen‘ Reasoning with Models and Modeling in the Big Data Era"
Within the framework of the German-Israeli Minerva School, we have brought together young and experienced scientists from different disciplines and countries (Germany, Israel and USA) to facilitate an interdisciplinary collaboration between statistics educators and researchers, educational technologists, data computer scientists and data modeling ...
Duration: 08/2022 - 08/2022
Koproduktion bei AutoML- Anwendungen Eine verhaltensökonomische Studie
Im industriellen Kontext gibt es zahlreiche Fälle für die Anwendung von Modellen des Maschinellen Lernens (ML). Die Erstellung eines ML-Modells ist jedoch sehr ressourcenintensiv, und die verwendeten Daten sind oft sehr spezifisch. AutoML ist ein vielversprechender Bereich des Maschinellen Lernens, in dem auch Nicht-Expert *innen in der Lage sind, ...
Duration: 08/2022 - 07/2023
SAIL: SustAInable Life-cycle of Intelligent Socio-Technical Systems
Current systems that incorporate AI technology mainly target the introduction phase, where a core component is training and adaptation of AI models based on given example data. SAIL’s focus on the full life-cycle moves the current emphasis towards sustainable long-term development in real life. The joint project SAIL addresses both basic research ...
Duration: 08/2022 - 07/2026