Characterizing the complexity of physical quantum problems with oracle complexity classes
A primary motivation behind quantum computation is to efficiently compute properties of quantum systems in Nature. Yet, using tools from computer science, one can prove (up to standard conjectures) that certain properties of Nature simply cannot be computed efficiently by either a classical nor quantum computer. In recent years, the set of such ...
Duration: 04/2021 - 03/2024
Design-Based Research als methodologischer Rahmen in der Bildungsforschung
Bildungsforschung steht vor der Herausforderung, grundlegende Erkenntnisse zu generieren und für ihren Erkenntnisgegenstand angemessene Vorgehensweisen zu wählen; gleichzeitig besteht die berechtigte Erwartung, dass Erkenntnisse aus der Forschung Entwicklungen anstoßen, mit denen man Bildungspraxis sowohl reaktiv verändern als auch proaktiv ...
Duration: 04/2021 - 03/2024
Designing education for the digital world at Paderborn University
Duration: 04/2021 - 06/2023
BPM-I4.0 - Process mining for analyzing and prescribing industrial core processes
Nowadays, companies and their processes have to be adapted ever more quickly and flexibly. Process mining methods can create transparency and a better understanding of processes. Process mining makes it possible to identify, analyze and improve business processes based on data.Up to now, process mining research has primarily focused on structured ...
Duration: 04/2021 - 06/2023
Contact: Prof. Dr. Daniel Beverungen, Prof. Dr. Oliver Müller
Algorithms for Swarm Robotics: Distributed Computing meets Dynamical Systems
Das Ziel dieses Projekts ist es, die Fähigkeiten und Grenzen lokaler, verteilter Strategien für Schwärme mobiler Roboter zu untersuchen. Solche Strategien bestehen aus Protokollen, die von den einzelnen Robotern ausgeführt werden. Sie sollen die Bewegungen der Roboter so steuern, dass aus einer beliebigen Ausgangskonfiguration der Roboter global ...
Duration: 04/2021 - 08/2024
Contact: Jannik Castenow, Jonas Harbig
Self-Regulated Learning for Entrepreneurs – Förderung der Selbstregulationsfähigkeit angehender Unternehmer*innen
Unternehmer*innen stehen – gerade in der Gründungsphase – häufig aus verschiedenen Gründen vor der Herausforderung, unter großer Unsicherheit und auf Basis lückenhafter Informationen zu handeln. Die Forschung interessiert sich dabei zunehmend für die Frage, welche psychologischen Merkmale Unternehmer*innen dabei helfen, solche Unsicherheiten zu ...
Duration: 04/2021 - 03/2024
tRATEmark - Automated evaluation of word marks using machine learning methods
Today, intangible assets determine an average of 84% of a company's value. Among these intangible assets, brands play an important role, which in the form of words, phrases and logos significantly favor the market success of a company. The project aims to develop a method for the automated valuation of brands that is capable of continuously ...
Duration: 03/2021 - 05/2023
SAFE - Streaming approaches for Europe Enhancing the digital competences by streaming approaches for schools to tackle the challenges of COVID-19
COVID-19 is affecting daily work in all schools. In the current situation, which is strongly characterized by the effects of contact restrictions due to the corona pandemic, it is becoming clear that schools at all levels, i.e. primary, secondary and upper secondary education, are faced with the challenge of teaching in online formats. The Erasmus+ ...
Duration: 03/2021 - 02/2023
MINT Bildung für Jugendliche – MINT 4.OWL / MINT OWL 4.0
Mit dem Projekt MINT Community 4.OWL wird die MINT-Förderung in der Flächenregion OstWestfalenLippe auf eine neue Stufe gestellt. Ziel ist es, Jugendlichen die Veränderungen der digitalen Arbeitswelt in praxisnahen Angeboten zu vermitteln und für naturwissenschaftlich-technische Berufe zu begeistern. Dazu wurden mobile MINT-Mach-Angebote entwickelt ...
Duration: 01/2021 - 12/2023