1069 projects were found
Project image

International Computer and Information Literacy Study 2023

Mit der international vergleichenden Schulleistungsstudie ICILS 2023 (International Computer and Information Literacy Study 2023) realisiert die IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) nach ICILS 2013 und ICILS 2018 den dritten Zyklus der Studie ICILS. Mithilfe eines international entwickelten und elaborierten ...

Duration: 01/2021 - 12/2026

Development of scalable anti-counterfeiting optical metasurfaces with nanoprint

Due to the fusion of our life with IoT (Internet of Things) technologies, we are about to enter the hyper-connected communities. Here at, identity concerned about who I am, who they are, what things are has become surely essential issues. However, the emergence of information society entails a lot of problems concerned with data and information ...

Duration: 01/2021 - 12/2022

Project image

ImPaKT - ICT-enabled model-based impact analysis in product development

The more complex and varied products become, the more time-consuming it is for companies to reliably analyze and evaluate the technical and financial effects of these changes. The challenges grow when many partners are involved in product development. Impact analyzes are intended to help companies identify possible consequences of product changes ...

Duration: 01/2021 - 12/2023

Contact: Prof. Dr. Iris Gräßler, Dr.-Ing. Christian Oleff

Flows and matchings in graphs

Graph coloring theory is a cornerstone of discrete mathematics, occupying a central position. Research on the 4-Color Conjecture (established as the 4-Color Theorem since 1976) has significantly influenced graph theory. Tait (1880) demonstrated that the 4-Color Theorem is equivalent to the statement that every planar bridgeless cubic graph is ...

Duration: 01/2021 - 12/2023

Project image

Early Modern Libraries of the Hellweg Region: Editing Digitally the Historical Book Lists – Researching Cultural Transfer – Regaining Cultural Heritage

Ausgehend von historischen Bestandsverzeichnissen überwiegend aus dem 18. Jahrhundert, zielt das Vorhaben auf die digitale Modellierung von zwanzig ausgewählten frühneuzeitlichen Bibliotheken des Hellwegraums. Indem es die handschriftlichen Bestandslisten digital ediert und mit den Katalogdaten der erhaltenen Bücher verknüpft, wo möglich auch mit ...

Duration: 01/2021 - 12/2026

Zwischen Einzug und deditio. Städtische Unterwerfung vor dem Herrscher im hohen und späteren Mittelalter

Im Ringen um Rechte und Privilegien gerieten Städte immer wieder in Konflikte um die Stadtherrschaft und unterlagen nicht selten dabei. Im Rahmen der Friedensschlüsse nach diesen Auseinandersetzungen werden sowohl in den erzählenden Quellen als auch in Urkunden und Verträgen immer wieder Rituale beschrieben. Das Promotionsvorhaben fragt nach der ...

Duration: 01/2021 - 09/2025

Papstherrschaft im Raumentwurf: Die Architekturbücher Domenico Fontanas (1543–1607) und das Rom Sixtus’ V.

Wer zur allgemeinen Geschichte des europäischen Städtebaus bzw. zur römischen Stadtgeschichte am Ende des 16. Jahrhunderts im Speziellen forscht, kommt sowohl an Domenico Fontana (1543–1607) als auch an dessen Architekturbüchern (1590, 1604) nicht vorbei.Bereits in ihrer Konzeption und Ausführung stellen die zwei Bände der Trasportatione ...

Duration: 01/2021 - 12/2025

TIMSS 2023

Duration: 01/2021 - 12/2024

Historisches Lernen im bilingualen Geschichtsunterricht

The aim of the Phd project is to examine processes of historical learning in bilingual history classes. The project focuses both on communication in history classrooms and on student’s and teacher’s perspectives on history classes. The research is therefore based on videography of history lessons and individual interviews.

Duration: 01/2021 - 12/2025

Project image

STEM in Action - Open Educational Resources for Teachers

The ERASMUS+ project “STEM in Action - Open Educational Resources for Teachers” focuses on the development, testing and evaluation of online and face-to-face STEM courses for teachers and is based in the field of higher education.It has a duration of 36 months. The project language is English.STEM stands for Science, Technology, Engineering and ...

Duration: 12/2020 - 12/2023