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Der Campus im Frühling. Bildinformationen anzeigen

Der Campus im Frühling.

Foto: Universität Paderborn, Kamil Glabica.

Prof. Dr.-Ing. Gerson Meschut

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Publikationen
Prof. Dr.-Ing. Gerson Meschut

Werkstoff- und Fügetechnik

Leiter - Professor - Lehrstuhlverantwortlicher

Institut für Leichtbau mit Hybridsystemen (ILH)

Vorstand - Professor - Vorstand ILH

Telefon:
+49 5251 60-3031
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+49 5251 60-3239
Büro:
P1.4.11.1
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Besucher:
Pohlweg 47-49
33098 Paderborn

Sonderforschungsbereich Transregio 285

Sprecher - Professor - Teilprojekte A01, C02, Z

Telefon:
+49 5251/ 60 3030

Liste im Research Information System öffnen

2021

Resistance element welding – influence of the joining partner on weldability, process and shunt

H. Günter, G. Meschut, in: Tagungsband zur SCT 2021 – 6th International Conference on Steel in Cars and Trucks, 2021


Robotergestütztes manuelles mechanisches Fügen – RoboterFügen

S. Neumann, G. Meschut, F. Schmatz, W. Flügge, 2021


Joining of Press-Hardened Profiles for the Mixed-intensive Lightweight Structural Design in Electric Vehicles

H. Günter, G. Meschut, D. Fuss, Y. Jemni, K. Werner, M. Bangel, D. Rotzsche, M. Uffelmann, N. Oleff, in: 8th Conference on Hot Sheet Metal Forming of High-Performance Steel, 2021


2020

Joining of Thermoplastic Composites with Metals Using Resistance ElementWelding

J. Troschitz, J. Vorderbrüggen, R. Kupfer, M. Gude, G. Meschut. Joining of Thermoplastic Composites with Metals Using Resistance ElementWelding. 2020.

DOI


Methodenentwicklung zur Schädigungsmodellierung für die numerische Prozesssimulation mechanischer Fügeverfahren

M. Otroshi, G. Meschut, Europäische Forschungsgesellschaft für Blechverarbeitung e.V., 2020

Der Karosseriebau ist zunehmend durch die Verwendung unterschiedlicher Werkstoffe in Mischbauweise gekennzeichnet, was zu einem Einsatz von mechanischen Fügeverfahren geführt hat. Hieraus resultieren die Zielsetzungen, die mechanischen Fügeverfahren in ihrer Effizienz und ihren Einsatzbereichen zu erweitern, sowie die Anzahl der Experimente zu reduzieren und Entwicklungszyklen zu verkürzen. Dies erfolgt mit Unterstützung der numerischen Simulation. Neben der Beschreibung des plastischen Verhaltens gilt es auch, das Schädigungsverhalten abzubilden. Der Fügeprozess bzw. die Fügerichtung erfolgt senkrecht zur Blechoberfläche und führt somit zu einem dreidimensionalen Zustand der Fügelemente. Hieraus leitet sich die Herausforderung ab, das Werkstoffversagen in Abhängigkeit der Beanspruchungssituation zu beschreiben. Ein einfacher Ansatz zur Abbildung des Durchdringens ist ein geometrisches Trennkriterium. Ein solches Kriterium basiert i.d.R. auf einem experimentell beobachteten Verhalten und ist somit nicht prognosefähig für Variationen bzgl. Werkzeugkonfigurationen, Blechdicken- und Werkstoffgüten-Kombinationen. In diesem Projekt wird das Schädigungsmodell GISSMO (Generalized Incremental Stress State dependent damage Model) verwendet, um die Entwicklung der duktilen Schädigung zu beschreiben und den Bruchbeginn während des Stanzniet- und Schneidclinchens vorherzusagen. Der Spannungszustand während der Prozesssimulation wird untersucht und die verschiedenen Schädigungsproben werden experimentell erprobt, um die Versagenskurven zu charakterisieren. Die Versagenskurven werden im Schädigungsmodell GISSMO definiert. Um die Genauigkeit des Modells zu gewährleisten, wird die Verifizierung des Modells durch die Simulation von Schädigungsproben mit dem Schädigungsmodell durchgeführt. Zur Validierung des Modells wird die Simulation des Fügeprozesses mit dem Schädigungsmodell durchgeführt und die Ergebnisse von Simulation und Experiment verglichen. Darüber hinaus werden Sensitivitätsanalysen durchgeführt, um die Einflüsse der Fertigungsprozesse, der Lackierung und des Diskretisierungsgrades auf das Schädigungsverhalten des Materials zu identifizieren. Das IGF-Vorhaben „Methodenentwicklung zur Schädigungsmodellierung für die numerische Prozesssimulation mechanischer Fügeverfahren" der Forschungsvereinigung EFB e.V. wurde unter der Fördernummer AiF 19452N über die Arbeitsgemeinschaft industrieller Forschungsvereinigungen (AiF) im Rahmen des Programms zur Förderung der Industriellen Gemeinschaftsforschung (IGF) vom Bundesministerium für Wirtschaft und Energie aufgrund eines Beschlusses des Deutschen Bundestages gefördert. Der Abschlussbericht ist als EFB-Forschungsbericht Nr. 527 erschienen und bei der EFB-Geschäftsstelle und im Buchhandel erhältlich.



Berücksichtigung der Herstellungshistorie von Blechbauteilen beim Fügen durch Umformen

S. Wiesenmayer, P. Heyser, T. Nehls, P. Frey, W. Flügge, G. Meschut, M. Merklein, Werkstattstechnik Online (2020), 110(10), pp. 677-683


Berechnen der Lebensdauer hybrider Verbindungen

S. Çavdar, G. Meschut, A. Wulf, O. Hesebeck, M. Brede, B. Mayer, K. Tittmann, I. Koch, H. Jäger, J. Wacker, G. Rybar, T. Melz, in: DVS Congress 2020, 2020


Improvement of a rivet geometry for the self-piercing riveting of high-strength steel and multi-material joints

B. Uhe, C. Kuball, M. Merklein, G. Meschut, Production Engineering (2020), 14, pp. 417-423

As a result of lightweight design, increased use is being made of high-strength steel and aluminium in car bodies. Self-piercing riveting is an established technique for joining these materials. The dissimilar properties of the two materials have led to a number of different rivet geometries in the past. Each rivet geometry fulfils the requirements of the materials within a limited range. In the present investigation, an improved rivet geometry is developed, which permits the reliable joining of two material combinations that could only be joined by two different rivet geometries up until now. Material combination 1 consists of high-strength steel on both sides, while material combination 2 comprises aluminium on the punch side and high-strength steel on the die side. The material flow and the stress and strain conditions prevailing during the joining process are analysed by means of numerical simulation. The rivet geometry is then improved step-by-step on the basis of this analysis. Finally, the improved rivet geometry is manufactured and the findings of the investigation are verified in experimental joining tests.


Linear damage accumulation of self-pierce riveted joints

L. Masendorf, M. Wächter, S. Horstmann, M. Otroshi, A. Esderts, G. Meschut, Deutscher Verband für Materialforschung und -prüfung e.V., 2020

Joining technology is regarded as a key technology for reducing energy consumption and CO2 imitation as well as the use of innovative materials and development of new, resource-saving products. Punch riveting is a widely used and established joining process in many sectors. The white and brown goods, electrical engineering, construction and, in particular, the automotive industry are some of the sectors mentioned here. Since the design and assessment of punch rivet components with regard to structural durability can only be carried out experimentally using prototypes due to a lack of experience and calculation concepts, the improvement of this uneconomical and time-consuming procedure is the goal of this contribution. Therefore, a numerical simulation and design method for cyclically loads punched riveted joints shall be introduced. This concept shall be based on the notch strain concept. The following steps are necessary to achieve the goal shown above: Tensile tests on all materials involved in the joint for determination of tensile strength and quasi-static stress-strain curves Estimation of the cyclic material properties from the tensile strength in order to obtain the strain-life curve and the cyclic stress-strain curve Estimation of mean stress sensitivity from the tensile strength to conduct an amplitude transformation for variable amplitude loadings. Execution of a 2D forming simulation of the joining process to determine the geometry and the stresses and degrees of deformation present in the connection Transferring the results of the forming simulation into a static-mechanical load simulation for determining the relation between the external load and the elastic-plastic strain at the critical point Estimation of the service life by means of the damage parameter Wöhler curves calculated from the strain-life curve In order to verify the simulation and calculation method, service life investigations have been carried out on punched riveted components under constant and variable amplitude load. The test results, as well as the workflow through the fatigue assessment and its accuracy in estimation the fatigue life will be shown in this contribution.


Increased load bearing capacity of mechanically joined FRP/metal joints using a pin structured auxiliary joining element

P. Heyser, V. Sartisson, G. Meschut, M. Droß, K. Dröder, Materials Testing (2020), pp. 55-60

DOI


Resistance spot welding simulation can determine the critical stress- and strain-conditions leading to liquid metal embrittlement formation

M. Biegler, M. Rethmeier, C. Böhne, G. Meschut, in: Joining in Car Body Engineering, 2020



Fatigue life prediction of adhesively bonded FRP-aluminium-joints with hyperelastic behavior under cyclic multiaxial stress state

S. Çavdar, G. Meschut, A. Wulf, O. Hesebeck, M. Brede, B. Mayer, in: Joining in Car Body Engineering 2020, 2020


Simple Determination of Fast Curing Parameters for Bonded Structures

J. Ditter, T. Aubel, G. Meschut, adhesion ADHESIVES + SEALANTS (2020)(1)




FOREL-Wegweiser: Handlungsempfehlungen für den ressourceneffizienten Leichtbau

J. Göddecke, G. Meschut, M. Gude, H. Lieberwirth, E. Tekkaya, M. Zaeh, M. Stegelmann, M. Müller, K. Böhme, T. Krampitz, M. Zöllner, M. Hahn, F. Schmitz, A. Hofer, S. Grohmann, Plattform FOREL, 2020, pp. 82



Stress state dependent damage modeling of self-pierce riveting process simulation using GISSMO damage model

M. Otroshi, M. Rossel, G. Meschut, Journal of Advanced Joining Processes (2020), 1

DOI


Joining of high-strength steel grades in lightweight structures using single-stage resistance element welding on conventional resistance spot welding machines

H. Günter, G. Meschut, Welding in the World (2020)


Experimentelle und numerische Untersuchung der Dämpfungseigenschaften geklebter Strukturen unter dynamischer Beanspruchung

J. Göddecke, G. Meschut, D. Teutenberg, T. Ummenhofer, M. Albiez, J. Damm, A. Matzenmiller, F. Kötz, in: 20. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2020


Auslegungsmethode für zyklisch beanspruchte Stahl/CFK-Klebverbindungen unter besonderer Berücksichtigung des Rissfortschritts

J. Kowatz, D. Teutenberg, G. Meschut, in: 20. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2020




Avoidance of liquid metal embrittlement during resistance spot welding by heat input dependent hold time adaption

C. Böhne, G. Meschut, M. Biegler, M. Rethmeier, Science and Technology of Welding and Joining (2020), 25(7), pp. 617-624

DOI


Prozesskettenbegleitende Vorgehensweise beim Mechanischen Fügen

P. Heyser, C. Scharr, T. Nehls, S. Wiesenmayer, W. Flügge, G. Meschut, in: 4. Workshop Digitalisierung, 2020


2019

Analyse und Optimierung des Korrosions- und Alterungsverhaltens von hybriden Strukturen aus Metallen und CFK

J.A. Striewe, T. Tröster, J. Kowatz, G. Meschut, R. Grothe, G. Grundmeier, Europäische Forschungsgesellschaft für Blechverarbeitung, 2019


Analyse von Reparaturschweißverfahren für pressgehärtete Stähle in der Karosserieinstandsetzung

J. Ditter, G. Meschut, T.M. Wibbeke, Schweißen und Schneiden (2019), 71(6)


Fügetechniken für die Herstellung von Hybridbauteilen

G. Meschut, S. Meyer, J. Ditter, C.. Schmal, lightweight.design (2019)(3)




Entwicklung eines Fügeelements mit integriertem strukturierten Formabschnitt

P. Heyser, G. Meschut, M. Dross, K. Dröder, Europäische Forschungsgesellschaft für Blechverarbeitung e.V, 2019, pp. 100


Untersuchung der Werkzeugbeanspruchung und des Verschleißes beim Schneidclinchen

S. Wiesenmayer, D. Han, G. Meschut, M. Merklein, 2019



Joining Technologies for the Production of Hybrid Components

G. Meschut, S. Meyer, J. Ditter, C. Schmal, J. Göddecke, Lightweight Design worldwide (2019), pp. 50-57

DOI


Einfache Ermittlung von Schnellhärtungsparametern für elementar geklebte Strukturen

J. Ditter, T. Aubel, D. Teutenberg, G. Meschut, Adhäsion Kleben&Dichten (2019)(1-2)



Geometric and corrosive influences on load-bearing capacity of multi-element shear-clinching specimen

D. Han, S. Wiesenmayer, M. Merklein, G. Meschut, in: PROCEEDINGS OF THE 22ND INTERNATIONAL ESAFORM CONFERENCE ON MATERIAL FORMING: ESAFORM 2019, 2019

DOI



Einseitiges Widerstandselementschweißen für die stahlintensive Mischbauweise

H. Günter, V. Haak, G. Meschut, J. Lotte, U. Reisgen. Einseitiges Widerstandselementschweißen für die stahlintensive Mischbauweise. 2019.


Stress-based lifetime prediction of adhesively bonded hybrid hyperelastic joints under multiaxial fatigue loading

S. Çavdar, D. Teutenberg, G. Meschut, A. Wulf, O. Hesebeck, M. Brede, B. Mayer, in: AB2019 - 5th International Conference on Structural Adhesive Bonding, Book of abstracts, Quântica Editora, Lda., 2019


Lebensdauerberechnung hybrider Klebverbindungen – Prüf- und Modellierungsstrategie zur Betriebsfestigkeitsanalyse von semistrukturellen Klebverbindungen mit FKV-Fügepartner

K. Tittmann, I. Koch, M. Gude, S. Çavdar, D. Teutenberg, G. Meschut, J. Wacker, G. Rybar, T. Melz, A. Wulf, M. Brede, O. Hesebeck, B. Mayer, in: Werkstoffwoche 2019, 2019


Stress-based fatigue life prediction of adhesively bonded hybrid hyperelastic joints under multiaxial stress conditions

S. Çavdar, D. Teutenberg, G. Meschut, A. Wulf, O. Hesebeck, M. Brede, B. Mayer, International Journal of Adhesion and Adhesives (2019)

DOI



Entwicklung und Charakterisierung klebtechnisch gefügter Stahl/CFK-Prüfkörper zur Ableitung einer Auslegungsmethode

J. Kowatz, D. Teutenberg, G. Meschut, in: 9. Doktorandenseminar Klebtechnik, DVS Media GmbH, 2019, pp. 41-47




Simulationsbasierte Betriebsfestigkeitsanalyse stanzgenieteter Bauteile

M. Otroshi, G. Meschut, L. Masendorf, A. Esderts, Europäische Forschungsgesellschaft für Blechverarbeitung e.V., 2019, pp. 75-80


A test concept for bonded steel/CFRP structures

G. Meschut, D. Teutenberg, M. Wünsche, ADHESION ADHESIVES&SEALANTS (2019), pp. 22-27

DOI


Investigation of the tool wear behaviour in shear-clinching processes during the running-in phase

S. Wiesenmayer, D. Han, G. Meschut, M. Merklein, in: PROCEEDINGS OF THE 22ND INTERNATIONAL ESAFORM CONFERENCE ON MATERIAL FORMING: ESAFORM 2019, 2019

DOI



Increasing the strength of mechanically joined connections of metal and fiber-reinforced plastics using a structured auxiliary joining element

M. Dross, P. Heyser, A. Huerkamp, J. Beuscher, K. Dröder, G. Meschut, in: ICCM22 Proceedings, 2019


Entwicklung einer Methode zur Auslegung von Klebverbindungen in schwing-beanspruchten Konstruktionen des Landmaschinen- und Anlagenbaus

J. Göddecke, G. Meschut, G. Kötting, M. Laubrock, in: 19. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2019


Development and qualification of a computer-aided method for the evaluation of failure modes in adhesively bonded joints

M. Ditz, G. Meschut, D. Teutenberg, T. Schwarze, D. Smart, The Journal of Adhesion (2019), pp. 359-369

DOI


Bruchflächenanalyse von Klebstoffen auf Basis einer spektral steuerbaren Lichtquelle im Projekt AusVerkleb

M. Ditz, T. Schwarze, G. Meschut, Tagungsband 24.Workshop Farbbildverarbeitung (2019)



Schwingfestigkeitsanalyse geklebter Stahlverbindungen unter mehrkanaliger Belastung

S. Çavdar, G. Meschut, in: 7. Doktorandenseminar Klebtechnik, DVS Media GmbH, 2019, pp. 23-31



Entfüge- und Fügekonzepte für geklebte Leichtbaustrukturen

J. Ditter, G. Meschut, T.M. Wibbeke, Adhäsion Kleben&Dichten (2019)(6), pp. 18-24


Methodenentwicklung zur Langzeitprognose von Klebverbindungen bei kombinierter Temperatur- und Medieneinwirkung

S. Sander, D. Teutenberg, G. Meschut, U. Kroll, A. Matzenmiller, in: 19. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2019


Einfache Ermittlung von Schnellhärtungsparametern für elementar geklebte Strukturen

J. Ditter, T. Aubel, D. Teutenberg, G. Meschut, adhäsion KLEBEN & DICHTEN (2019), pp. 40-45

DOI



Fundamental mechanisms and their interactions in shear‐clinching technology and investigation of the process robustness

S. Wiesenmayer, D. Han, M. Müller, R. Hörhold, G. Meschut, M. Merklein, Materialwissenschaft und Werkstofftechnik (2019), pp. 987-1005

DOI


Entwicklung und Qualifizierung des Fließlochformschraubens zum Fügen höchstfester Stahlbleche und -profile

M. Ivanjko, G. Meschut, in: 9. Fügetechnisches Gemeinschaftskolloquium, 2019


Entwicklung und Qualifizierung einer rechnergestützten Auswertemethode zur Differenzierung der Versagensanteile klebtechnisch gefügter Proben

M. Ditz, G. Meschut, T. Schwarze, D. Smart, in: 9. Doktorandenseminar Klebtechnik, 358th ed., DVS Media GmbH, 2019


Prevention of liquid metal embrittlement cracks in resistance spot welds by adaption of electrode geometry

C. Böhne, G. Meschut, M. Biegler, J. Frei, M. Rethmeier, Science and Technology of Welding and Joining (2019), 25(4), pp. 303-310

DOI


Auslegungsmethode für zyklisch beanspruchte Stahl/CFK-Klebverbindungen unter besonderer Berücksichtigung des Rissfortschritts

J. Kowatz, D. Teutenberg, G. Meschut, in: 19. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2019


Joining Technologies for the Production of Hybrid Components

G. Meschut, S. Meyer, J. Ditter, C. Schmal, lightweight.design worldwide (2019)(3)


Joining and Disjoining Concepts for Adhesive Bonded Lightweight Structures

J. Ditter, G. Meschut, T.M. Wibbeke, adhesion ADHESIVES + SEALANTS (2019)(3), pp. 12-16


Einbringen selbststanzender Gewindeelemente während der Warmumformung von 22MnB5

S. Meyer, G. Meschut, B. Behrens, S. Hübner, H. Vogt, 2019


Experimentelle Ermittlung von Eingangsdaten für eine simulationsbasierte Lebensdauerabschätzung halbhohlstanzgenieteter Bauteile

L. Masendorf, M. Wächter, A. Esderts, S.. Horstmann, M. Otroshi, G. Meschut, Deutsche Gesellschaft für Materialkunde e.V. (DGM), 2019


Analyse und Optimierung des Korrosions- und Alterungsverhaltens von hybriden Strukturen aus Metallen und CFK

R. Grothe, J.A. Striewe, J. Kowatz, G. Grundmeier, T. Tröster, G. Meschut, 2019


Steigerung der Tragfähigkeit mechanisch gefügter FKV-Metall-Verbindungen durch den Einsatz eines Pin-strukturierten Hilfsfügeteils

P. Heyser, G. Meschut, M. Dross, K. Dröder, in: 9. Fügetechnisches Gemeinschaftskolloquium, 2019, pp. 113-124



Investigation of liquid metal embrittlement of dual phase steel joints by electro-thermomechanical spot-welding simulation

F. Julian, M. Biegler, M. Rethmeier, C. Böhne, G. Meschut, Science and Technology of Welding and Joining (2019), 24(7), pp. 624-633

DOI


Fügetechniken für die Herstellung von Hybridbauteilen

G. Meschut, S. Meyer, J. Ditter, C. Schmal, J. Göddecke, Lightweight Design (2019), pp. 64-71

DOI


Lebensdauerberechnung hybrider Verbindungen

S. Çavdar, D. Teutenberg, G. Meschut, A. Wulf, O. Hesebeck, M. Brede, B. Mayer, K. Tittmann, I. Koch, H. Jäger, J. Wacker, G. Rybar, T. Melz, in: 19. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2019


2018

Experimental characterization and numerical lifetime Experimental characterization and numerical lifetime prediction of adhesively bonded joints under multiaxial fatigue loading

S. Çavdar, G. Meschut, U. Kroll, A. Matzenmiller, in: 6th World Congress on Adhesion and Related Phenomena/ 41st Annual Meeting of The Adhesion Society, 2018


Shear-Clinching of Multi-Element Specimens of Aluminium Alloy and Ultra-High-Strength Steel

D. Han, R. Hörhold, M. Müller, S. Wiesenmayer, M. Merklein, G. Meschut, Key Engineering Materials (2018), pp. 389-396

<jats:p>The newly developed joining-by-forming technology “shear-clinching”, features a potentially single-stage process for joining UHSS without requiring any additional elements. Foundational studies have focused on the functionality of shear-clinching at a one-element sample. To ensure the safety of the industrial application of the shear-clinching technology, an investigation with component-like samples with several joints is required. This paper presents a detailed analysis of the material behaviour during the shear-clinching process with multi-element specimens to evaluate the influence of the neighbouring joints. In order to describe the influence of the neighbouring joints, the deformations resulting from the bending and material displacement are recorded without contact after the joining process: locally around the joining point and globally over the entire sample size. To minimize such bending effects, a tool-sided adaptation is provided. The results show the high potential of shear-clinching joining by UHSS and give further recommendations for future multi-material application.</jats:p>




Mechanical properties of repair welded joints for automobile body structures

J. Ditter, M. Wünsche, G. Meschut, T.M. Wibbeke, Welding in the World (2018), pp. 237-247

DOI


Funktionsintegration in der Warmblechumformung

S. Meyer, G. Meschut, B. Behrens, H. Vogt, A. Neumann, Werkstattstechnik online (2018)


Numerical Investigation of the Tool Load in Joining by Forming of Dissimilar Materials Using Shear-Clinching Technology

S. Wiesenmayer, M. Müller, P. Dornberger, D. Han, R. Hörhold, G. Meschut, M. Merklein, Key Engineering Materials (2018), pp. 397-404

<jats:p>Modern developments in the automotive sector are motivated by the objective of lowering the emission of pollutants. In contrast, growing demands for safety and comfort lead to a potential increase of the weight of vehicles. Thus, the consequent use of lightweight design is indispensable. This includes the use of different materials for the construction of car bodies. Because of various material properties, joining of dissimilar materials is challenging and requires often the application of non-thermic processes like riveting or clinching. These processes are limited by the mechanical properties of the joining partners. Especially the increasing use of ultra-high strength alloys, like the hot stamped steel 22MnB5, makes the development of new joining technologies necessary. One of these innovative technologies is shear-clinching. By combining shear-cutting and clinching in one process, this technology produces durable and tight connections of dissimilar materials with high differences regarding strength and formability. In contrast to shear-cutting the die-sided material has no contact with the punch. Since the process of shear-clinching is a combination of cutting and joining using the same tool, the tool loads differ from common shear-cutting. Especially cutting hot stamped steels is a challenge due to their high ultimate strength which leads to high tool loads. Thus, the analysis of the load condition is essential for the dimensioning of durable and wear resistant tools. Hence, the scope of this paper is a numerical investigation of the tool loads during the indirect cutting process and the subsequent step of joining by forming during shear-clinching. Since an experimental investigation of the occurring tool loads in the closed process is not practicable, the finite element method has to be used. Therefore, a damage-based numerical model is set up to enable the coupled simulation of the combined cutting and joining process and the resulting tool loads. This allows the analysis of the loads during the whole process, identifying the influences of materials and sheet thicknesses.</jats:p>


Fügetechnik: Schlüsseltechnologie für ressourceneffiziente Hochleistungsverbundsysteme

H. Günter, F. Augenthaler, M. Ditz, M. Gerkens, C. Schmal, J. Vorderbrüggen, G. Meschut, WAW Jahresbericht Jahresmagazin Werkstofftechnik 2018 (2018)


Konstruktive Gestaltung geklebter FVK-Mischverbindungen unter Berücksichtigung von Randeffekten

J. Göddecke, G. Meschut, in: 20. Kolloquium Gemeinsame Forschung in der Klebtechnik, 2018


Constructive design of bonded FRP mixed joints under consideration of edge effects

J. Göddecke, G. Meschut, D. Teutenberg, in: 12TH EUROPEAN ADHESION CONFERENCE (EURADH 2018), 2018


Design and Testing of Co-Cured Bonded CFRP-Steel Hybrids with Nanostructured Interfaces for Interlaminar Fracture Toughness

J.A. Striewe, R. Grothe, J. Kowatz, T. Tröster, G. Grundmeier, G. Meschut, 2018


Prüfkonzept für geklebte Stahl/CFK-Strukturen

G. Meschut, D. Teutenberg, M. Wünsche, adhäsion KLEBEN & DICHTEN (2018), pp. 16-21

DOI


Investigation of the influence of tool-sided parameters on deformation and occurring tool loads in shear-clinching processes

D. Han, R. Hörhold, S. Wiesenmayer, M. Merklein, G. Meschut, Procedia Manufacturing (2018), pp. 1346-1353

DOI


2017

Relativverschiebungen elastisch ausgleichen

S. Mailänder, D. Teutenberg, G. Meschut, adhäsion KLEBEN & DICHTEN (2017), pp. 14-17

DOI


Vorlochfreies Fügen stahlintensiver Leichtbaustrukturen durch vorkonfektioniertes und selbststanzendes Widerstandselementschweißen

H. Günter, V. Janzen, G. Meschut, in: Tagungsband zum 7. Fügetechnischen Gemeinschaftskolloquium, 2017


Einbringen von Funktionselementen bei der Warmumformung von 22MnB5

S. Meyer, G. Meschut, B. Behrens, S. Hübner, A. Neumann, 2017


Faserverstärkte Kunststoffe strukturell kleben

M. Wünsche, K. Henkel, D. Teutenberg, G. Meschut, adhäsion KLEBEN & DICHTEN (2017), pp. 40-45

DOI


Joining process optimization of the resistance element welding for continually changing steel material properties

H. Günter, V. Janzen, G. Meschut, in: Tagungsband zur SCT 2017 – 5th International Conference on Steel in Cars and Trucks, 2017


Anforderungsgerechte Analyse instationärer Zustände bei der Verarbeitung von Zweikomponentenklebstoff

G. Meschut, L. Ernstberger, J. Ditter, Schweißen und Schneiden (2017), 69(9)



Mechanical properties of repair welded joints for automobile body structures

J. Ditter, M. Wünsche, G. Meschut, T.M. Wibbeke, 2017



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