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Constructing facticity: How underdetermination drives communication for special purposes

The research project aims at investigating dynamic processes of exchange and oscillation between psychiatric and legal communication from the 19th to the 20th century in order to get a hold of the resulting constructions of factuality. In doing so, the focus will be on the behavioral problems referred to as dissocial personality disorders in ...

Duration: 10/2023 - 09/2026

Funded by: DFG

Contact: PD Dr. Friedrich Markewitz

Einstellung der Mikrostruktur und Degradationsverhalten oxidpartikelmodifizierter Fe-Legierungen durch selektives Elektronenstrahlschmelzen

Förderperiode eins betrachtete die Prozessierbarkeit von reinem sowie mittels CeO2 und Fe2O3 modifiziertem Eisen über das Pulverbett-Elektronenstrahlschmelzen (engl.: Electron Beam Powder Bed Fusion, E-PBF, auch PBF-EB/M). Über minimale Anteile der Oxidpartikel sollten die Mikrostruktur und die mechanischen und korrosiven Eigenschaften beeinflusst ...

Duration: 10/2023 - 09/2025

Funded by: DFG

Jugend im Blick. Die Prozessierung von Entwicklungsbeobachtung und -begleitung im Kontext schulischer Berufsorientierung (JuiB)

Das von der Deutschen Forschungsgemeinschaft finanzierte Projekt „Jugend im Blick. Die Prozessierung von Entwicklungsbeobachtung und -begleitung im Kontext schulischer Berufsorientierung (JuiB)“ unter der gemeinsamen Leitung von Prof. Dr. Marc Thielen (Leibniz Universität Hannover) und Dr. Stephan Dahmen (Universität Paderborn) untersucht, wie ...

Duration: 10/2023 - 09/2026

Funded by: DFG

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Systematic Development of an Open Access Culture at the University - a Development-Oriented Empirical Case Study

The University of Paderborn already has good conditions for Open Access publishing, organized by the University Library. The research project 'OASE' aims to assess the current status of the university's Open Access Culture (OAC) and to increase its visibility. The aim of the project is to develop measures for the dissemination of OAC through a ...

Duration: 10/2023 - 03/2026

Funded by: BMBF

Contact: Prof. Dr. Dorothee M. Meister

CLEAR - Chemical Laboratory Experiments with Augmented Reality

Schüler:innen fällt es häufig schwer, die verschiedenen Repräsentationsebenen bei chemischen Experimenten miteinander in Beziehung zu setzen. Augmented Reality (AR) bietet durch die Überlappung von realen und virtuellen Objekten die Möglichkeit, bereits beim Experimentieren Modelle der submikroskopischen Ebene zu präsentieren. Aufgrund der ...

Duration: 10/2023 - 10/2025

Funded by: Joachim Herz Stiftung

schultransformNEXT

Das ProjektDas Forschungs- und Entwicklungsprojekt zum Aufbau einer Plattform für eine nachhaltige, chancengerechte, partizipative Schultransformation „SchultransformNEXT“ wird gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) und gemeinsam von Helliwood media & education und dem Bündnis für Bildung umgesetzt.Die ...

Duration: 10/2023 - 09/2026

Funded by: BMBF

The alien tree? Forest experiments and co-construction of alterity in Spain and Germany in the long 19th Century

One of the Prussian state's largest research investments at the end of the 19th century concerned not coal and steel, but wood and trees. In 1880, at the behest of Otto von Bismarck, large-scale experiments with so-called "foreign trees" began. In a cultural history of technology and environmental history inspired by the digital humanities, the ...

Duration: 10/2023 - 10/2028

Das Verhältnis der Prinzipien des Wissens zur Hypothesentheorie in Émilie Du Châtelet

Das Ziel des Projektes ist es, den Zusammenhang von Du Châtelets Hypothesentheorie mit ihrem Verständnis der Prinzipien des Wissens darzulegen und die Grundzüge ihrer Wissenschaftstheorie, die sich in diesem Zusammenhang zeigen, historisch einzuordnen. Damit soll zum einen die Auffassung der geschichtlichen Entwicklung der Wissenschaftstheorie im ...

Duration: 10/2023 - 06/2024

Funded by: DFG

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STEM for inclusive schools

In the ERASMUS+ project “STEM for inclusive schools”, we aim to empower STEM professionals to create new opportunities for learning and teaching STEM subjects through the use of digital technology, and to see this as an effective initiative for addressing the challenges of active participation in the STEM field.The aim of the project is to empower ...

Duration: 09/2023 - 09/2026

Funded by: ERASMUS+ Programm, Hochschulbildung

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E-Stories - Digital Storytelling

The ERASMUS+ project 'Digital Storytelling in Supporting Immigrant University Students' focuses on the development, testing and evaluation of an online course in the form of a MOOC to promote storytelling in digital formats, taking into account migration and immigration, diversity and cultural aspects as well as language learning challenges. This ...

Duration: 09/2023 - 03/2026

Funded by: ERASMUS+ Programm, Schulbildung