Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

Die Universität Paderborn im Februar 2023 Bildinformationen anzeigen

Die Universität Paderborn im Februar 2023

Foto: Universität Paderborn, Hannah Brauckhoff

Dr. Felix Winkelnkemper

Kontakt
Publikationen
Dr. Felix Winkelnkemper

Didaktik der Informatik (DDI)

Mitglied - Wissenschaftlicher Mitarbeiter - Konzeption und Entwicklung innovative Lehr- und Lernwerkzeuge; Ontologie des Digitalen

Telefon:
+49 5251 60-6600
Fax:
+49 5251 60-6623
Büro:
F2.124
Web:
Besucher:
Fürstenallee 11
33102 Paderborn

Kontextuelle Informatik (bis 2019) / Heinz Nixdorf Institut

Mitglied - Wissenschaftlicher Mitarbeiter - User Interface Design, Ergonomie, Responsives Positionieren, CSCW, CSCL


Liste im Research Information System öffnen

2023

Epistemic Programming

S. Hüsing, C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Computer Science Education, Bloomsbury Academic, 2023

DOI


2022

Supporting Geometry Learning Digitally-an Interdisciplinary Project to Foster Spatial Competences and Individual Learning Paths by Using Adaptable Algorithmic Feedback Capabilities

F. Winkelnkemper, T. Huhmann, D. Bechinie, K. Eilerts, M. Lenke, C. Schulte, in: Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 2022, pp. 1407–1413


Digitalisierung als Chance und Herausforderung - Bemerkungen aus der Didaktik der Informatik

C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Theologie im Übergang - Identität - Digitalisierung - Dialog, Herder, 2022, pp. 117–135


2021

Geometrielernen digital unterstützen - Räumliche Kompetenzen und individuelle Lernwege mittels adaptierbarer algorithmischer Rückmeldemöglichkeiten fördern

D. Bechinie, K. Eilerts, T. Huhmann, M. Lenke, C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Beiträge zum Mathematikunterricht 2021, WTM Verlag, Münster, 2021


Nutzung der Personas-Methode zum Umgang mit der Heterogenität von Informatik-Studierenden

D.K. Gerstenberger, F. Winkelnkemper, C. Schulte, 9. Fachtagung Hochschuldidaktik Informatik (HDI) (2021), pp. 49


2020

Der Darstellungsflüchtigkeit im Geometrieunterricht durch digitale Unterstützung entgegenwirken

T. Huhmann, K. Eilterts, C. Schulte, F. Winkelnkemper, in: Digitales Lernen in der Grundschule II: Aktuelle Trends in Forschung und Praxis, Waxmann Verlag, 2020


The Interdisciplinary Development of an Educational Game for Primary School Children--Lessons Learned

F. Winkelnkemper, C. Schulte, K. Eilerts, D. Bechinie, T. Huhmann, in: EdMedia+ Innovate Learning, 2020, pp. 522-529


Programmieren - Lehren und Lernen mit und über Medien

C. Schulte, L. Budde, F. Winkelnkemper, in: Mobile Medien im Schulkontext, Springer, 2020, pp. 215-240

DOI


2018

MediaThing – A Learning Scenario Targeting on Research Skills

F. Winkelnkemper, R. Keil, in: Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology., 2018, pp. 2397-2406


MediaThing – A Learning Scenario Targeting on Research Skills

F. Winkelnkemper, R. Keil, in: Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, 2018


2015

WebArena - R {\ "a} spacious structures for {\" u} r the learning locations of the future

F. Winkelnkemper, A. Oberhoff, Publication series of the Heinz Nixdorf Institute, Paderborn, 2015, pp. 103-117


2014

Twenty years of learning with the World Wide Web

R. Keil, H. Selke, F. Winkelnkemper, 2014, pp. 51–60

n the summer of 1994, courses at universities were supported for the first time through the use of the World Wide Web. With the introduction of this new technology, high expectations quickly arose that the established forms of teaching and learning in schools and universities would be replaced and that the institutions themselves might even prove to be superfluous. Twenty years later, it turns out that there is a great gap between hope and reality. Some of the ideas at the time that, for example, having access to the world's knowledge at any time would make textbooks superfluous, turned out to be naive in retrospect. Characteristic of the ideas at that time was the assumption that didactic and organizational problems of teaching and learning could be solved purely technically.


Zwischen Design und Flexibilit{\"a}t - Zur Ergonomie des Flat Design

F. Winkelnkemper, .R. Keil, Oldenbourg Verlag, 2014, pp. 255-264


Forschendes Lernen durch semantisches Positionieren

M.. Jakoblew , R. Keil, F. Winkelnkemper, in: Proceedings der HDI 2014, Universit{\"a}t Rostock, 2014, pp. 74-84


Twenty years of learning with the World Wide Web

R. Keil, H. Selke, F. Winkelnkemper, 2014, pp. 51–60


Zwischen Design und Flexibilit{\"a}t - Zur Ergonomie des Flat Design

F. Winkelnkemper, R. Keil, Oldenbourg Verlag, 2014, pp. 255-264


2013

Approaches for an informational separation of powers in learning platforms

R. Keil, F. Winkelnkemper, Society for Informatics, 2013, pp. 131-142


Computer science and education - A struggle for creative sovereignty in society?

.R. Keil, H. Selke, F. Winkelnkemper, FIfF-Kommunikation (2013), pp. 61-65


2012

The technical potential of digital boards

H. Selke, F. Winkelnkemper, 2012, pp. 171-182

This article explains the technical potential of digital boards with which more and more schools are being equipped. A consideration of current usage scenarios of these interactive whiteboards shows that a large part of this potential is still unused and the deficits of the software often have to be circumvented with tricks, especially for use in demanding, student-oriented lessons. Finally, the further development of existing teaching scenarios using this technical potential shows that considering the technical possibilities of digital boards can motivate new didactic scenarios.


E-learning strategies: best practice or careful structural renewal?

.R.. Keil, C. Schild, F. Winkelnkemper, 2012, pp. 137-155


Liste im Research Information System öffnen

Die Universität der Informationsgesellschaft