Charlotte Brachtendorf

Textil » Kulturwissenschaft

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Büro­anschrift:
Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Raum:
H7.220
Sprechstunden:

Do., 11:15 - 12:45 Uhr, bitte Termin vereinbaren

Über Charlotte Brachtendorf

Curriculum Vitae

Seit 01.10.2023: Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Professur für Kulturwissenschaft der Mode und des Textilen

Seit 01.04.2020: Kollegiatin am DFG Graduiertenkolleg Medienanthropologie an der Bauhaus-Universität Weimar

01/2019 - 12/2019: M.A. Fashion Communication (Fashion Critical Studies), Central Saint Martins, University of the Arts London

Alumni-Profil

09/2018: Forschungsaufenthalt am Jesus College, University of Oxford (UK)

2015 - 2018: M.A. Medienkulturforschung, Universität Freiburg

09/2016 - 08/2017: Auslandsstudium an der Waseda University (Tokyo, Japan)

2011 - 2015: B.A. Informationsdesign, Hochschule der Medien Stuttgart

08/2014 - 12/2014: Auslandsstudium an der Nanyang Technological University (Singapur)

03.11.2025 - 06.11.2025: The Anthropocenic Styles of Fashion: Ethics and Aesthetics (Villa Vigoni, Italien)

Vortragstitel: “AI Generated Fashion Images: Recontextualizing the Notion of Style”

18.05.2025: Jahrestagung Netzwerk Mode Textil, Nachwuchtskolleg (Berlin)

Vortragstitel: “Dressing the Image: Materiality in Digital Fashion”

20.02.2024: Begehung des DFG-geförderten Graduiertenkollegs Medienanthropologie (Bauhaus-Universität Weimar)

Vortragstitel: “On Fire! Anthropomedialität zum Anziehen”

18.05.2023: Aktuelle Felder der Relevanz: Positionen zu Kleidung, Mode und Textilien, Jahrestagung des Netzwerk Mode Textil (Berlin)

Vortragstitel: “Medialität und Materialität: Mode(theorien) in den Medienwissenschaften”

14.04.2023: Digital Fashion Symposium, Parsons Paris & London College of Fashion (Paris)

Vortragstitel: “The Way It Moves: Digital Fashion and the Cinematic”

16.03.2023: Earth, Water, Air, Fire: The Four Elements of Fashion (Università Iuav di Venezia)

Vortragstitel: “Materializing Digital Fashion”

21.06.2022: Jour Fixe Netzwerk Mode Textil (online)

Vortragstitel: “Materialitäten digitaler Mode: Das Fallbeispiel The Fabricant” gemeinsam mit Helga Behrmann und Judith Brachem

05.05.2022: Sartorial Society Series 5: The Places and Spaces of Dress (online)

Vortragstitel: “Fashioning the In-Between: Everyday Aesthetics in Contemporary Tokyo Street Style”

29.11.2021 - 30.11.2021: Defining the Contours of Dress Studies, Dress and Body Association (online)

Vortragstitel: “Material Dress and Immaterial Fashion? On the Entanglement of Dress and Fashion”

13.11.2020 - 14.11.2020: Virtually (Un-)Dressed: Researching the Body in the Digital Age, Dress and Body Association (online)

Vortragstitel: “Body and Mind in Digital Fashion”

27.02.2020 - 29.02.2020: Critical Fashion Studies Conference, University of Melbourne

Vortragstitel: “Fashioning Virtual Influencers”

16.10.2019: MA Fashion Communication Evening, Central Saint Martins (London)

Vortragstitel: “Virtual Influencers”

04.10.2018 - 06.10.2018: Practice Based Fashion Theory, Akademie der bildenden Künste Wien

Vortragstitel: “Japanese Aesthetics in Tokyo Street Style”

01/2025 - 03/2025: Promotionsabschlussstipendium der Bauhaus-Universität Weimar

04/2020 - 12/2024: Promotionsstipendium am Graduiertenkolleg Medienanthropologie, Bauhaus-Universität Weimar

04/2012 - 12/2019: Stipendium des Cusanuswerks

09/2016 - 05/2017: Stipendium der Baden-Württemberg Stiftung zum Auslandsstudium in Japan

Forschung

Forschungsschwerpunkte

Fashion Theory, Digital Media, Fashion Cultures, Virtual Fashion, Fashion Media, Material Culture, Social Media, Posthumanisms, New Materialisms, Aesthetic Theory for Fashion, Japanese Design & Fashion, Fashion Subcultures

Publikationen

Ausgewählte Publikationen

Possible Fashion Images: Operative Ekphrasis and the Reduction of Fashion Through Multimodal AI

C. Brachtendorf, Image: The Interdisciplinary Journal of Image Sciences 42 (2025) 155–168.


Lil Miquela in the Folds of Fashion: (Ad-)Dressing Virtual Influencers

C. Brachtendorf, Fashion, Style & Popular Culture 9 4 (2022) 483–499.


Zwischen Ästhetik und Funktion. Begriffstheoretische Perspektiven auf digitale Mode

C. Brachtendorf, Annali. Sezione germanica 34 (2024) 221–246.


Materialitäten virtueller Mode: das Fallbeispiel The Fabricant

C. Brachtendorf, H. Behrmann, J. Brachem, Jahrbuch Netzwerk Mode Textil 2022 (2023) 95–103.


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Lehre

Schwerpunkte in der Lehre

Modetheorie, Mode & (digitale) Medien, wissenschaftliches Arbeiten

Betreuung von Abschlussarbeiten: Derzeit stehe ich nur für die Zweitbetreuung von Bachelorarbeiten zur Verfügung. In diesem Fall muss die Erstbetreuung durch eine*n Professor*in erfolgen. Ein fachübergreifendes Betreuungsteam (z.B. im ZFBA) ist möglich.


Laufende Lehrveranstaltungen

  • Mode/Film: Theorie, Geschichte und Methodologie
  • MAP - Hausarbeit Textil im Kontext A1 (HRSGe)
  • Japanische Mode: Innovation und Orientalismus

Weitere Lehraktivitäten

Seit 2024: Special Lecturer im MA Fashion Communication: Histories and Theories, Central Saint Martins, University of the Arts London

2022-2023: Lehrtätigkeit an der Bauhaus-Universität Weimar

Wissenschaftliches Engagement

04.03.2026 - 05.03.2026  |  Workshop: Mode - Kleidung - Textil transdisziplinär erforschen (Universität Paderborn)


12.05.2022 - 14.05.2022  |  Tagung: Kritik der Relationen aus medienanthropologischer Perspektive (Bauhaus-Universität Weimar)


Seit 2025  |  Association of Internet Researchers


Seit 2025  |  Fashion Studies Alliance


Seit 2025  |  Gesellschaft für Medienwissenschaften


Seit 2021  |  Dress and Body Association


Seit 2018  |  Netzwerk Mode Textil e.V.


Weitere Informationen

Dissertationsprojekt: "Dressing the Image: Materiality in Digital Fashion"

Digital fashion describes a recent phenomenon of garments designed digitally with 3D software to be then edited onto photographed bodies. “Dressed” in digital fashion, users can upload these images to Instagram. Through the Dutch digital only fashion house The Fabricant and online marketplaces for digital fashion like DressX, digital fashion of late has garnered substantial attention. Within the fashion industry, digital fashion is largely perceived to be less wasteful and thus treated as a solution to the industries environmental problem. It is this phenomenon of digital fashion that is central to my dissertation. Specifically, I investigate how digital fashion can be understood in terms of materiality and embodiment. In popular media, digital fashion is thought to differ from physical garments in that it is immaterial, disembodied or even “not real”. This presupposes a fundamental divide between a seemingly immaterial digital culture and a physical material culture. Through the lens of anthropomediality, I propose to bridge this gap in the notion of digital fashion. The neological term of anthropomediality has developed out of media philosophy and refers to the irreducible and antecedent entanglement of humans-and-media as a site of production for human modes of existence. This relational approach, which employs a wide notion of media to include fashion, anthropomediality conflicts with widespread dualisms, such as nature-technology, inside-outside and of course matter-meaning. In line with new materialist and material culture approaches, I thus argue for a material-discursive notion of fashion generally and digital fashion specifically. The material-discursive nature of digital fashion is evident in its confinement to images where it manifests in a two-fold materiality: That of the hardware or apparatus and the sensuality of the simulated or imaginary. From these reflections on the digital materiality of both images and fashion, arguments regarding the haptic visuality of digital fashion images and their embodiment via surrogate bodies can be made. Being a clear and vivid object of investigation, digital fashion is able to uncover and illustrate the inadequacy of a materiality-immateriality dualism that is still prevalent in discourses pertaining both to the digital and fashion. As such, I hope to contribute to a nuanced understanding of the medialities of fashion beyond traditional fashion media.

Eingereicht an der Bauhaus-Universität Weimar am 14.03.2025

Verteidigung: 11.12.2025

Seminare

Universität Paderborn

  • SoSe 2025: Mode wissenschaftlich reflekieren | (Anti-)Moden: Streetstyle und Subkulturen
  • SoSe 2024: Thinking Through Fashion | Mode/Film: Geschichte, Theorie, Methodologie
  • WiSe 2023/24: Modedarstellungen zwischen Text und Bild | Streetstyle, Subcultures & Authenticity | Einführung in die Techniken wissenschaftlichen Arbeitens
  • WiSe 2022/23: Digital Fashion: Mode und Materialität

Central Saint Martins, University of the Arts London:

  • Seit 2024: Digital Methods for MA Fashion Communication: Histories and Theories
  • WiSe 2021/22: (Digital) Fashion Through the Lens of New Materialisms (Evening Lecture)

Bauhaus-Universität Weimar:

  • SoSe 2023: Glitch, Ästhetik und Digital Fashion (Gastvortrag im Seminar „Digitale Ästhetik“ von Charlotte Bolwin M.A.) | Zeitgenössische Modemedien (Gastvortrag im Seminar „Medien der Mode und des Luxus“ von Prof. Dr. Jörg Paulus)
  • WiSe 2021/22: How the Female Body Became Political in the 70s and 80s: Examining Film and Fashion as Bodily Media (zusammen mit Dr. Hannah Peuker)