PIK - Paderborn Perspectives on Inclusion - interdisciplinary, discursive, practice-oriented - Colloquia, Kolleg & Fireside Chats

Overview

Objective

The event is divided into three elements: the colloquium, the Kolleg and the fireside chats, which aim to qualify, network and strengthen young researchers. The interdisciplinary colloquium will primarily include lectures and discussions with internal and external experts. In addition to reflection and joint discussion of ongoing qualification work, the colloquium also serves to promote networking and academic professionalisation. The fireside chats are dedicated to aspects of scientific work and careers in science from the perspective of self-direction and self-development.

Interdisciplinary Aspects and Transfer

Eine umfassende Qualifizierung für Forschung zur Inklusion wird ermöglicht durch einen interdisziplinären Diskurs sowie partizipative Strukturen. Die Projektbeteiligten repräsentieren unterschiedliche disziplinäre Zugänge zu inklusiver

Bildung und der damit korrespondierenden Bildungsforschung sowohl inhaltlich in der Lehre. Im Mittelpunkt der Veranstaltungsreihe PPIK steht die Schaffung von Zugängen zu bereits vernetzten, von Expert*innen moderierten Perspektiven sowie die Möglichkeit, die eigenen Forschungsansätze mit eben diesen Expert*innen diskutieren zu können.

Über diesen professionellen Forschungshabitus inklusiver Bildungsforschung hinaus geht es um den Aufbau profunden theoretischen, methodologischen sowie empirischen Wissens über Inklusion(-sforschung) und um Einblicke in die entsprechenden gesellschaftlichen und institutionellen Zusammenhänge und Strukturen, innerhalb derer Bildungsprozesse – inklusiv und optimal – gestaltet werden sollten.

Key Facts

Keywords:
Inklusion, Schule, Lehrkräftebildung, Nachwuchsförderung
Research profile area:
Transformation and Education
Topics:
Transformation and Education
Project type:
Knowledge transfer
Project duration:
04/2023 - 03/2026
Contribution to sustainability:
Quality Education
Funded by:
BMBF
Website:
Homepage

More Information

Principal Investigators

contact-box image

Prof. Dr. Uta Häsel-Weide

PLAZ – Professional School of Education

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Brigitte Kottmann

Key research area Transformation and Education

About the person

Project Team

contact-box image

Prof. Dr. Katrin B. Klingsieck

Psychologische Diagnostik und Förderung mit dem Schwerpunkt Inklusive Bildung

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Iris Kruse

Germanistische Literaturdidaktik

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Katharina Rohlfing

Key research area Transformation and Education

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Désirée Laubenstein

Sonderpädagogische Förderung und Inklusion mit dem Förderschwerpunkt Emotionale und Soziale Entwicklung (Laubenstein)

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Dr. Oliver Reis

Religionspädagogik unter besonderer Berücksichtigung von Inklusion

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Sabine Radtke

Inclusion in Sports

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Rebekka Schmidt

Key research area Transformation and Education

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Claudia Tenberge

Key research area Transformation and Education

About the person
contact-box image

Prof. Dr. Phillip Neumann

Sonderpädagogische Förderung und Inklusion in der Schule, Förderschwerpunkt Lernen

About the person

Contact

If you have any questions about this project, contact us!

Dr. Stefanie Aschhoff-Hartmann

Praxisphasen

Akademische Rätin - Teamsprecherin Praxisphasen

contact-box image

Annchristin Ellersiek

Sonderpädagogische Förderung und Inklusion in der Schule, Förderschwerpunkt Lernen

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

contact-box image