Wirksamkeit von scaling up Maßnahmen der personalen und materialen Strategie

Overview

Early childhood mathematics education is an integral component of the vocational training of early childhood educators. To support vocational school teachers in the high-quality implementation of this field in their practice the professional development course ‘EmMa-Fachschule’ (early childhood educators do mathematics – vocational school) complemented by research-based curriculum material was designed in cooperation with the University of Osnabrück and the German Centre for Mathematics Teacher Education. In the context of the ‘Multi_NRW’ project the effectiveness of the large-scale implementation of EmMa-Fachschule combined with the dissemination of the corresponding curriculum materials is compared to the effectiveness of the dissemination of the materials by itself. Effects will be investigated on the level of vocational school teachers as well as the level of prospective early childhood educators. The results in turn will be contributing to the general knowledge about these to scaling up strategies of professional development.

Objective

Frühe mathematische Bildung ist ein wichtiger Bestandteil der Erzieher:innen-Ausbildung. Um Fachschullehrkräfte in der hochwertigen Implementation dieses Themenfeldes in ihren Unterricht zu unterstützen, wurde die Fachtagungsreihe ‚EmMa-Fachschule‘ (Erzieher:innen machen Mathematik) in Kooperation mit der Universität Osnabrück und dem Deutschen Zentrum für Lehrkräfte Bildung Mathematik entwickelt. Die Fachtagungsreihe wird ergänzt durch forschungsbasierte Unterrichtsmaterialien inklusive Vorschläge zur Umsetzung des Unterrichts. Im Projekt ‚Multi_NRW‘ wird die Wirksamkeit der Fachtagungsreihe gestützt durch die Unterrichtsmaterialien auf Ebene der Lehrkräfte sowie der angehenden Erzieher:innen untersucht und mit der Wirksamkeit der alleinigen Dissemination der Materialien verglichen. Auf diese Weise soll ein Erkenntnisgewinn über die Effektivität der beiden Professionalisierungsstrategien erlangt werden. Ziel ist es, die Ergebnisse auch auf großflächige Professionalisierungsmaßnahmen in anderen Bereichen der Lehrkräftebildung zu übertragen.

Key Facts

Research profile area:
Transformation und Bildung
Project type:
Forschung
Project duration:
07/2021 - 10/2025
Contribution to sustainability:
Quality Education
Website:
Homepage

More Information

Principal Investigators

contact-box image

Prof. Dr. Julia Bruns

AG Bruns

About the person

Cooperating Institutions

Universität Osnabrück

Cooperating Institution