Prof. Dr. Ingrid Scharlau

Contact
Profile
Biography
Publications
Prof. Dr. Ingrid Scharlau

Kognitive Psychologie und Psychologiedidaktik

Professor

Key research area Transformation and Education

Professor

Phone:
+49 5251 60-2900
Fax (External):
+49 5251 60-3528
Office:
H4.129
Office hours:

Wed 1 to 2 pm. Please register beforehand per email.

Web:
Visitor:
Warburger Str. 100
33098 Paderborn

Transregional Collaborative Research Centre 318

Member - Professor - Project Leader A05, C01, C04, RTG

Phone:
+49 5251 60-2900
Fax (External):
+49 5251 60-3528
Office:
H4.129
Web:
Visitor:
Warburger Str. 100
33098 Paderborn
Brief Profile

My work focuses on basic research, and I particularly enjoy working in interdisciplinary contexts. I am trained in the dsiciplines of psychology, philosophy, and education. I use both quantitative (experimental psychology, modeling) and qualitative methods (metaphor research) and also work on questions of history and theory of psychology.

Research Interests
  • Experimental psychology
    • visuo-spatial attention
    • modeling of cognitive processes
    • Psychology of explaining/explainability
  • Qualitative research
    • metaphors
    • disciplinary cultures
  • Theory and history of psychology
  • Didactics
    • science didactics, science propaedeutics, college education
    • psychology teaching
    • writing education, writing in psychology, writing across the curriculum
    • discipline-sensitive didactics in higher education
Teaching Areas

experimental and cognitive psychology

psychology for future teachers

psychology for students of informatics

critical thinking in psychology

Additional Activities

I run the Writing Center at the University of Paderborn, which supports students in academic writing (and staf in teaching writing).

In addition, I offer workshops and lectures on higher education didactics. Among them are the following topics:

Dealing with plagiarism - Teaching attitudes toward scholarly writing and reading. 
    Reading scientific texts with students
    Giving feedback on student texts
    Writing in the dsiciplines
    Dealing with peer reviews
    Reflecting and designing teaching with metaphors

All workshops are offered for a wide variety of disciplines (and gladly together for different disciplines) and are designed to be discipline-sensitive.

Outreach

In the field of transfer, my current focus is on further training for psychology teachers and the development of teaching materials for psychology classes at schools.

Prof. Dr. Ingrid Scharlau
Miscellaneous
Since 04/2015

Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn

04/2012 - 03/2015

Professorin für Psychologie an der Universität Lüneburg

04/2007 - 03/2012

Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn

04/2005 - 03/2007

Lehrstuhlvertretungen in Bielefeld und Paderborn

02/1999 - 09/2006

Wiss. Angestellte im DFG-Projekt Kognitive Wirkungen maskierter Reize im Paradigma der Metakontrastdissoziation (Leitung: Prof. Dr. Odmar Neumann) an der Universität Bielefeld

21.12.2005

Habilitation (Psychologie) an der Universität Bielefeld

01/1997 - 07/1999

Wiss. Angestellte am Oberstufenkolleg Bielefeld; Lehre in Psychologie, Entwicklung und Evaluation des Curriculums Psychologie

03/1993 - 12/1996

Wiss. Angestellte am Interdisziplinären Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Bielefeld (mit Unterbrechung von 6/1994 bis 10/1996); bis 2004 freie Mitarbeit dort bei der Erstellung von Evaluationsberichten für deutsche Hochschulen und

28.08.1996

Promotion zum Dr. phil. im Fach Pädagogik an der Universität Bochum

16.10.1992

Diplom in Psychologie an der Universität Bielefeld

Since 04/2015

Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn

04/2012 - 03/2015

Professorin für Psychologie an der Universität Lüneburg

04/2007 - 03/2012

Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn

04/2005 - 03/2007

Lehrstuhlvertretungen in Bielefeld und Paderborn

02/1999 - 09/2006

Wiss. Angestellte im DFG-Projekt Kognitive Wirkungen maskierter Reize im Paradigma der Metakontrastdissoziation (Leitung: Prof. Dr. Odmar Neumann) an der Universität Bielefeld

21.12.2005

Habilitation (Psychologie) an der Universität Bielefeld

01/1997 - 07/1999

Wiss. Angestellte am Oberstufenkolleg Bielefeld; Lehre in Psychologie, Entwicklung und Evaluation des Curriculums Psychologie

03/1993 - 12/1996

Wiss. Angestellte am Interdisziplinären Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Bielefeld (mit Unterbrechung von 6/1994 bis 10/1996); bis 2004 freie Mitarbeit dort bei der Erstellung von Evaluationsberichten für deutsche Hochschulen und

28.08.1996

Promotion zum Dr. phil. im Fach Pädagogik an der Universität Bochum

16.10.1992

Diplom in Psychologie an der Universität Bielefeld

Publications

Latest Publications


Safety Assistance Systems for Bicyclists: Toward Empirical Studies of the Dooring Problem

L. Stratmann, N.C. Banh, I. Scharlau, F. Dressler, in: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), Nantes, France, 2024.


Measuring Visual Attention Capacity Across xReality

K. Biermeier, I. Scharlau, E. Yigitbas, in: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024.


Interdisziplinäre Verständigung als Baustein wissenschaftsdidaktischer Kompetenz

T. Jenert, I. Scharlau, in: G. Reinmann, R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation, transcript, Bielefeld, 2024, pp. 161–184.


Evidenzbasierung. Eine wissenschaftskritische und fachsensible Perspektive

I. Scharlau, T. Jenert, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv Publikation, Bielefeld, 2024, pp. 55–61.


Show all publications