Prof. Dr. Ingrid Scharlau
Kognitive Psychologie und Psychologiedidaktik
Professor
Key research area Transformation and Education
Professor
Wed 1 to 2 pm. Please register beforehand per email.
33098 Paderborn
Transregional Collaborative Research Centre 318
Member - Professor - Project Leader A05, C01, C04, RTG
33098 Paderborn
- Brief Profile
My work focuses on basic research, and I particularly enjoy working in interdisciplinary contexts. I am trained in the dsiciplines of psychology, philosophy, and education. I use both quantitative (experimental psychology, modeling) and qualitative methods (metaphor research) and also work on questions of history and theory of psychology.
- Research Interests
- Experimental psychology
- visuo-spatial attention
- modeling of cognitive processes
- Psychology of explaining/explainability
- Qualitative research
- metaphors
- disciplinary cultures
- Theory and history of psychology
- Didactics
- science didactics, science propaedeutics, college education
- psychology teaching
- writing education, writing in psychology, writing across the curriculum
- discipline-sensitive didactics in higher education
- Experimental psychology
- Teaching Areas
experimental and cognitive psychology
psychology for future teachers
psychology for students of informatics
critical thinking in psychology
- Additional Activities
I run the Writing Center at the University of Paderborn, which supports students in academic writing (and staf in teaching writing).
In addition, I offer workshops and lectures on higher education didactics. Among them are the following topics:
Dealing with plagiarism - Teaching attitudes toward scholarly writing and reading.
Reading scientific texts with students
Giving feedback on student texts
Writing in the dsiciplines
Dealing with peer reviews
Reflecting and designing teaching with metaphorsAll workshops are offered for a wide variety of disciplines (and gladly together for different disciplines) and are designed to be discipline-sensitive.
- Outreach
In the field of transfer, my current focus is on further training for psychology teachers and the development of teaching materials for psychology classes at schools.
Miscellaneous |
|
Since 04/2015 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2012 - 03/2015 |
Professorin für Psychologie an der Universität Lüneburg |
04/2007 - 03/2012 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2005 - 03/2007 |
Lehrstuhlvertretungen in Bielefeld und Paderborn |
02/1999 - 09/2006 |
Wiss. Angestellte im DFG-Projekt Kognitive Wirkungen maskierter Reize im Paradigma der Metakontrastdissoziation (Leitung: Prof. Dr. Odmar Neumann) an der Universität Bielefeld |
21.12.2005 |
Habilitation (Psychologie) an der Universität Bielefeld |
01/1997 - 07/1999 |
Wiss. Angestellte am Oberstufenkolleg Bielefeld; Lehre in Psychologie, Entwicklung und Evaluation des Curriculums Psychologie |
03/1993 - 12/1996 |
Wiss. Angestellte am Interdisziplinären Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Bielefeld (mit Unterbrechung von 6/1994 bis 10/1996); bis 2004 freie Mitarbeit dort bei der Erstellung von Evaluationsberichten für deutsche Hochschulen und |
28.08.1996 |
Promotion zum Dr. phil. im Fach Pädagogik an der Universität Bochum |
16.10.1992 |
Diplom in Psychologie an der Universität Bielefeld |
Since 04/2015 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2012 - 03/2015 |
Professorin für Psychologie an der Universität Lüneburg |
04/2007 - 03/2012 |
Professorin für Kognitionspsychologie an der Universität Paderborn |
04/2005 - 03/2007 |
Lehrstuhlvertretungen in Bielefeld und Paderborn |
02/1999 - 09/2006 |
Wiss. Angestellte im DFG-Projekt Kognitive Wirkungen maskierter Reize im Paradigma der Metakontrastdissoziation (Leitung: Prof. Dr. Odmar Neumann) an der Universität Bielefeld |
21.12.2005 |
Habilitation (Psychologie) an der Universität Bielefeld |
01/1997 - 07/1999 |
Wiss. Angestellte am Oberstufenkolleg Bielefeld; Lehre in Psychologie, Entwicklung und Evaluation des Curriculums Psychologie |
03/1993 - 12/1996 |
Wiss. Angestellte am Interdisziplinären Zentrum für Hochschuldidaktik der Universität Bielefeld (mit Unterbrechung von 6/1994 bis 10/1996); bis 2004 freie Mitarbeit dort bei der Erstellung von Evaluationsberichten für deutsche Hochschulen und |
28.08.1996 |
Promotion zum Dr. phil. im Fach Pädagogik an der Universität Bochum |
16.10.1992 |
Diplom in Psychologie an der Universität Bielefeld |
Publications
Latest Publications
L. Stratmann, N.C. Banh, I. Scharlau, F. Dressler, in: ACM Symposium on Principles of Distributed Computing (PODC 2024), Advanced Tools, Programming Languages, and PLatforms for Implementing and Evaluating Algorithms for Distributed Systems (ApPLIED 2024), Association for Computing Machinery (ACM), Nantes, France, 2024.
K. Biermeier, I. Scharlau, E. Yigitbas, in: Proceedings of the 17th International Conference on PErvasive Technologies Related to Assistive Environments (PETRA 2024), ACM, 2024.
T. Jenert, I. Scharlau, in: G. Reinmann, R. Rhein (Eds.), Wissenschaftsdidaktik IV: Wissenschaftskommunikation, transcript, Bielefeld, 2024, pp. 161–184.
I. Scharlau, T. Jenert, in: A. Karsten, S. Haacke-Werron (Eds.), 40 Begriffe für eine Schreibwissenschaft: Konzeptuelle Perspektiven auf Praxis und Praktiken des Schreibens, wbv Publikation, Bielefeld, 2024, pp. 55–61.
Show all publications