Dr. Nerea Vöing

Higher Education Development Office

Head - Employee

Programme for Professors, subject-specific offers, Scholarship of Teaching and Learning, Workshops and Advice, course-development, Committees and Network

Office Address:
Pohlweg 55
33098 Paderborn
Room:
E5.323

About Nerea Vöing

Curriculum Vitae

08/2019: Head of the Higher Education Development Unit at Paderborn University

01.04.2015 - 2019: Research Fellow at the Higher Education Development Unit at Paderborn University

2010 - 2017: PhD Student, Department of Comparative Literature at Paderborn University

2015 - 2016: Research assistant at the Faculty of Arts and Humanity at Paderborn University

2011 - 2015: Doctora scholarship holder at Paderborn University

2010 - 2011: Coordinator of the Interdisciplinary Researcher Group "Kulturphänomen Arbeit" at Paderborn University

2004 - 2010: Bachelor/Master of Arts in "Arts and Humanities" and "Comparative Literature" at Paderborn University

Forschung im Bereich Lehre heißt: Fragen stellen, Erfahrungen reflektieren und Erkenntnisse teilen

Research

Research Interests

Scholarship of Teaching and Learning, Scholarship of Academic Development

Publications

Latest Publications

Paderborner Beiträge 2024

N. Vöing, D. Bücker, eds., Paderborner Beiträge 2024, 2025.


Praxishandbuch Hochschullehre II

N. Vöing, ed., Praxishandbuch Hochschullehre II, utb GmbH, Stuttgart, Deutschland, 2025.


Praxishandbuch Hochschullehre I

N. Vöing, ed., Praxishandbuch Hochschullehre I, utb GmbH, Stuttgart, Deutschland, 2025.


Scholarship of Teaching and Learning und disziplinäre Forschung: Eine komplexe Beziehung

C. Bohndick, R. Kordts, J. Leschke, N. Vöing, eds., Scholarship of Teaching and Learning und disziplinäre Forschung: Eine komplexe Beziehung, Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 2025.


„Es kann das Ganze nicht gelingen, wenn man nicht zusammenwirkt" - Die SoTL-Rundreise als communitybasiertes Interaktionsformat

N. Vöing, M. Arnold, S. Weber, S. Reisas, A. Timmann, in: T. Schmohl, S. Gandt, B. Zinger, C. Zitzmann (Eds.), Co-kreatives Lernen und Lehren. Hochschulbildung im Zeitalter der Disruption, wbv Publikation, Bielefeld, 2024, pp. 191–213.


Show all publications

Gute Lehre heißt, Lernräume zu schaffen, in denen Neugier, Reflexion und Entwicklung möglich werden.

Teaching

Teaching Areas

In meiner Lehrtätigkeit begleite ich lehrende bei der hochschuldidaktischen Grundprofessionalisierung sowie bei der Erforschung der eigenen Lehre nach dem Prinzip des “Scholarship of Teaching and Learning”


Current Courses

The researcher does not teach any courses in the current semester.

Scientific Engagement

06.09.2022 - 09.09.2022  |  Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik e.V.

Vom 6. bis zum 9. September 2022 fand die bereits 50. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik an der Universität Paderborn statt. Einher ging dieses Jubiläum mit dem ebenfalls 50-jährigen Jubiläum der Universität Paderborn.

Die Tagung im September 2022 stand unter dem Titel  „Transformationen. Perspektiven auf eine postdigitale Hochschullehre“ und nahm sich einer Konsolidierung sowie eines Weiterdenkens des veränderten Lehrens und Lernens an. 


22.02.2022 - 23.02.2022  |  Inverted Classroom and beyond meets Tag der Lehre der Universität Paderborn 2022

In ihrem elften Jahr verband sich die Tagung „Inverted Classroom and beyond“ mit dem Tag der Lehre an der Universität Paderborn und trug zu einem internationalen Austausch bei. Beide Formate bereicherten sich gegenseitig, da nicht nur strukturell, sondern auch inhaltlich eine Verknüpfung vorgenommen wurde: Das Inverted-Classroom-Modell (ICM) erfuhr in diesem Jahr eine besondere Fokussierung durch das Konzept des student engagement.


21.03.2021 - 03.09.0202  |  Vorstandsvorsitzende der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik e.V.


Further Information

1. Higher Education Development Unit (HEDU)

Team Leader of the Higher Education Development Unit. Focus: Programme for professors, subjec-specific offers, Scholarship of Teaching and Learning, Workshops and advice, course- and organisational development projects, committees and networking

2. Committees and Network

Networks
president of German Association for educational and academic staff development in Higher Education (www.dghd.de)
Spokesperson of the german-speaking "Scholarship of Teaching and Learning"-Network (go.upb.de/Sotl)

Committes:
Since 2017: Permanent Guest in the Studies Committee, Senate of the Paderborn University 

3. Research interests

Felicity conditions for Innovations in Higher Education

Potency of SoTL in adacemic staff development