Tutorial programme
Students have been used in teaching at German universities for decades. Tutorials not only provide students with subject-specific qualifications, but also offer a valuable opportunity to interact with other students (often from higher semesters) at eye level. For first-year students in particular, tutorials are an ideal place to familiarise themselves with the subject and working methods at the university and, if necessary, to make new contacts. However, tutorials also support more experienced students in coping with their study requirements and often enable a more intensive exchange than teaching formats with higher numbers of participants. Tutorials are also a valuable element of teaching at Paderborn University. The didactic qualification of tutors is a particular concern of the university, as this leads to an improvement in the quality of student teaching and thus teaching as a whole. At the same time, the trained tutors acquire valuable key competences for their own studies and professional life in addition to a deeper understanding of the subject.
The current round of tutor qualification starts on 29 September 2023.
Every semester, we offer a free tutor qualification programme that is open to tutors from all faculties. The programme has a scope of 30 AE and is offered in a blended learning format (video conferences/presence meetings and asynchronous elements in a PANDA course). We have already had good experience with this format in previous semesters.
The tutor training course prepares you for your future role in tutorial teaching and also addresses any initial uncertainties. Didactic know-how is imparted for the planning and implementation of your tutorials. The core topics of the tutor training course are
- Roles and attitude
- Planning a tutorial
- Activating methods in the tutorial,
- Dealing with groups
- Development of possible courses of action in potential conflict situations
- Feedback and evaluation
- Presenting and visualising
We also offer ideas, help and advice on all aspects of online teaching. The planned semester schedule for the course can be viewed here .
Die einzelnen Workshops setzen sich aus einer Kombination von Theorievermittlung, praktischen Übungen sowie Simulationen, Elementen zur Reflexion und dem Austausch von Erfahrungen zusammen. Die einzelnen Themen werden durch die Teilnehmer*innen und Betreuer*innen oder Ausbilder*innen erlebbar gemacht und fachliche sowie didaktische Kompetenzen miteinander verbunden. Das Programm ist teilnehmer- und prozessorientiert gestaltet, so dass in den einzelnen Formaten auf die Bedarfe und Fragen der Workshopteilnehmer*innen eingegangen werden kann. Die geschulten Tutor:innen stellen auch einen Mehrwert für die einzelnen Lehrstühle da, denn sie geben didaktische und methodische Impulse in den eigenen Fachbereich zurück.
Darüber hinaus werden in den Workshops Schlüsselkompetenzen vermittelt, die auch in der Arbeitswelt Anerkennung finden. Mit dem universitätsweiten Zertifikat „T-Cert“ erhalten die studentischen Tutor*innen eine Bescheinigung, die sie ihren Bewerbungsunterlagen beilegen können.
Die Teilnahmen am Programm kann auch als Leistung im Lehramtsstudium (B.A. & M.A. im Schwerpunktbereich), als Berufsfeldpraktikum und im Rahmen vom Studium Generale anerkannt werden. (Bitte wende Dich für nähere Informationen an deine*n fachspezifische*n Ansprechpartner*in.) Zudem ist das Tutor*innenprogramm Teil des berufsvorbereitenden Zertifikats upb+ Engagement. Kompeten. Informationen zum upb+ Pass finden Sie hier.
Modulare E-Learning Schulungen für Studierende (fakultätsüberfgreifend)
|
Culture FellowsStudierende unterschiedlicher Fächer kommen in einem Ausbildungsprogramm studentischer Culture Fellows zusammen. Sie beschäftigen sich mit fachkulturellen Besonderheiten, Irritationen sowie Herausforderungen in der Studieneingangsphase. Link zum Programm "Culture Fellows"
|
WiWi CoachingLink zum Programm WiWi Coaching
|
Hochschuldidaktische Qualifizierung im Bereich "Betreuung von Laborpraktika":
|
Tutor*innenprogramm für Ingenieur*innenLink zum Tutor*innenprogramm für Ingenieur*innen
|
Die Stabsstelle Bildungsinnovationen und Hochschuldidaktik unterstützt außerdem gern bei der …
- Erstellung eines Aus- und Weiterbildungskonzeptes für Tutor*innen
- Beratung von Tutor*innen zu fachdidaktischen Fragestellungen
- Durchführung einzelner Workshops
- Akkreditierung bestehender oder neu erstellter Aus- und Weiterbildungsprogramme für Tutor*innen (Zertifizierung „T-Cert“)
- Kompetenzzentrum Schreiben
- Lernzentren der Universität Paderborn
- Ausschreibungen für Stellen als Fachtutor*innen
- Methodenblog der Universität Paderborn
- Lehridee.de - des HDW NRW
- Lehre Laden der Ruhr-Universität Bochum
- Handreichungen für die Tutorienarbeit
- Handreichung zur Unterstützung wissenschaftlicher Mitarbeiter*innen und Dozent*innen, die studentische Hilfskräftein der Lehre einsetzen– am Beispiel Informatik (TU Darmstadt)
- Netzwerk Tutorienarbeit
Multiplier programme
In addition to training student tutors, we can also support you in training student tutors in your department as a multiplier. As part of the multiplier programme, you can receive comprehensive training and further education in higher education didactics and methodology for this purpose.
Ulrike Trier
Higher Education Development Office
Pohlweg 55
33098 Paderborn