Office Address:
Hornsche Str. 39
32756 Detmold
Room:
HFM1 2.06
Office hours:

Mi. 15-16 Uhr.  Bitte melden Sie sich vorher per E-Mail an. Sie finden mich im Büro und/oder im Zoom-Raum "Sprechstunde Münzmay".

Telefon (Durchwahl): -672

Telefon (Sekretariat): -667

Zentrum Musik – Edition – Medien (ZenMEM)
Coordinator - Professor
Key research area Digital Humanities
Speaker - Professor
Office Address:
Hornsche Str. 39
32756 Detmold
Room:
HFM1 2.06
Office hours:

Mi. 15-16 Uhr.  Bitte melden Sie sich vorher per E-Mail an. Sie finden mich im Büro und/oder im Zoom-Raum "Sprechstunde Münzmay".

Telefon (Durchwahl): -672

Telefon (Sekretariat): -667

Was bewegen wir gemeinsam mit akademischer Forschung und Lehre? – Herzliche Einladung zur Diskussion!

About Andreas Münzmay

Andreas Münzmay is Professor of Musicology / Digital Music Edition / Digital Humanities at the University of Paderborn (Faculty of Arts and Humanities), scientific director of the Centre for Music – Edition – Media (ZenMEM) and co-spokesperson of the Digital Humanities profile area at the University of Paderborn. As co-spokesperson in the NFDI4Culture consortium, he heads the Paderborn team of NFDI4Culture's "Cultural Research Data Academy" and, as an academy professor, is project co-leader in the long-term project "Beethoven's Workshop" of the Mainz Academy of Sciences and Literature.

Curriculum Vitae

2008 - 2016: CV

Andreas Münzmay is Professor of Musicology / Digital Music Edition / Digital Humanities at the University of Paderborn (Faculty of Arts and Humanities), scientific director of the Centre for Music – Edition – Media (ZenMEM) and co-spokesperson of the Digital Humanities profile area at the University of Paderborn. As co-spokesperson in the NFDI4Culture consortium, he heads the Paderborn team of NFDI4Culture's "Cultural Research Data Academy" and, as an academy professor, is project leader in the long-term project "Beethoven's Workshop" of the Mainz Academy of Sciences and Literature.

Münzmay Music, Romance languages and literature, jazz trombone, and musicology in Stuttgart, received his doctorate from the Berlin University of the Arts (UdK) in 2008 with a thesis on French-German cultural transfers in 19th-century music theater, worked as a musician, music school teacher, choir director, and high school teacher, and held teaching positions in musicology at the Stuttgart University of Music, the UdK Berlin, and the University of Potsdam. From 2009 to 2014, he worked at the Universities of Bayreuth and Frankfurt am Main as a scientific editor in the edition project "OPERA - Spectrum of European Music Theater" of the Academy of Sciences and Literature Mainz, and then as a reasearch associate at the Institute of Musicology at Goethe University Frankfurt until 2016. He received the Hermann Abert Prize of the Gesellschaft für Musikforschung for his scientific achievements in 2012.

2012: Hermann-Abert-Preis der Gesellschaft für Musikforschung

Research

Research Interests

European Music Theatre and Vocal Music (17th–20th c.)

Music in the context of theatre media (music dramaturgy, libretto, stage music, vaudeville, music and dance)

Digital Scholarly Editing and Digital Humanities

Musical Perfomance and Recordings

Media History and Cultural History of Improvisation and Jazz

Cultural Transfer

Publications

Latest Publications

Open Data in musikphilologischen Projekten: Herausforderungen, Strategien, Potenziale
J. Kepper, A. Münzmay, in: DHd2023: Open Humanities, Open Culture, 2023.
Justine Favarts Rox(el)ane: Eine Relektüre von Soliman second (1761) in Text, Bild, Musik jenseits des Orientalismusparadigmas
A. Münzmay, in: J. Iffland, J. Imm, N. Jaeschke, S. Schauberger (Eds.), Musikwissenschaft der Vielfalt. FS Rebecca Grotjahn zum 60. Geb., Allitera, München, 2021, pp. 267–287.
Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation
A. Münzmay, S. Aquavella-RauchJ, J. Veit, eds., Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation, Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold, Detmold, 2020.
Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik – Vorbemerkung
A. Münzmay, S. Aquavella-Rauch, J. Veit, in: A. Münzmay, S. Acquavella-Rauch, J. Veit (Eds.), Brückenschläge zwischen Musikwissenschaft und Informatik. Theoretische und praktische Aspekte der Kooperation, Musikwissenschaftliches Seminar der Universität Paderborn und der Hochschule für Musik Detmold, Detmold, 2020, p. XI–XV.
NFDI4Culture - Consortium for research data on material and immaterial cultural heritage
R. Altenhöner, I. Blümel, F. Boehm, J. Bove, K. Bicher, C. Bracht, O. Brand, L. Dieckmann, M. Effinger, M. Hagener, A. Hammes, L. Heller, A. Kailus, H. Kohle, J. Ludwig, A. Münzmay, S. Pittroff, M. Razum, D. Röwenstrunk, H. Sack, H. Simon, D. Schmidt, T. Schrade, A.-V. Walzel, B. Wiermann, Research Ideas and Outcomes 6 (2020).
Show all publications

Teaching


Current Courses

  • Skizzenforschung
  • Musiktheater lesen: Partitur- und Librettostudien zu Wagners und Offenbachs Künstleropern Die Meistersinger bzw. Les Contes d'Hoffmann

Scientific Engagement

2024  |  Aktuelle Gremienmitgliedschaften

NFDI4Culture Steering Board und Co-Spokespersons Comittee

Ko-Sprecher Profilbereich Digital Humanities der Universität Paderborn

Fakultätsrat

Vorsitz Prüfungsausschuss BA/MA Musikwissenschaft der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn

Prüfungsausschuss BA/MA Populäre Musik und Medien der Fakultät für Kulturwissenschaften, Universität Paderborn

Promotionsausschuss der HfM Detmold

Leitung Redaktion der Dissertationsmeldestelle der Gesellschaft für Musikforschung / musiconn

Programmkomitee Tagungen des Verbands Digital Humanities im deutschsprachigen Raum (DHd)

Wissenschaftlicher Beirat des Projekts Corpus Musicae Ottomanicae (CMO)