Achtung:

Sie haben Javascript deaktiviert!
Sie haben versucht eine Funktion zu nutzen, die nur mit Javascript möglich ist. Um sämtliche Funktionalitäten unserer Internetseite zu nutzen, aktivieren Sie bitte Javascript in Ihrem Browser.

In December, the Department of Chemistry traditionally organizes the "Christmas Lecture". Show image information
In the Audimax the atmosphere is not very contemplative – but spectacular. Show image information
Topic of the Christmas Lecture 2018: "At night all cats are grey, without chemistry also during the day - enlightening about light and colour". Show image information
Is Chemistry only available in lecture halls or laboratories? No: Dr. Andreas Hoischen shows especially chemical processes from everyday life. Show image information
The finale: no Christmas lecture without fireworks. Show image information

At the turn of the year - the Chemistry Christmas Lecture

In December, the Department of Chemistry traditionally organizes the "Christmas Lecture".

Photo: Paderborn University, Adelheid Rutenburges

At the turn of the year - the Chemistry Christmas Lecture

In the Audimax the atmosphere is not very contemplative – but spectacular.

Photo: Paderborn University, Adelheid Rutenburges

At the turn of the year - the Chemistry Christmas Lecture

Topic of the Christmas Lecture 2018: "At night all cats are grey, without chemistry also during the day - enlightening about light and colour".

Photo: Paderborn University, Adelheid Rutenburges

At the turn of the year - the Chemistry Christmas Lecture

Is Chemistry only available in lecture halls or laboratories? No: Dr. Andreas Hoischen shows especially chemical processes from everyday life.

Photo: Paderborn University, Adelheid Rutenburges

At the turn of the year - the Chemistry Christmas Lecture

The finale: no Christmas lecture without fireworks.

Photo: Paderborn University, Adelheid Rutenburges

Dr. Robert Kordts-Freudinger

Contact
Publications
Dr. Robert Kordts-Freudinger

Psychologie > Pädagogische Psychologie insb. Hochschulisches Lehren und Lernen

Former

Web(external):

Publications

Fritzsche, E. S., Schlingensiepen, J. & Kordts-Freudinger, R. (2018). Study motivation and academic emotions in engineering students. A case study in German higher education. In C. González, M. Castro & M. Llamas (Eds.), Proceedings of the 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON, pp. 569-576). New York City: IEEE.

Kordts-Freudinger, R., Braukmann, J., & Schulte, R. (2018). Scholarship of Teaching and Learning – individuell-evidenzbasiertes Lehren [Scholarship of Teaching and Learning – individual and evidence-based teaching]. In N. Schaper & B. Szczyrba (Eds.), Forschungsformate zur evidenzbasierten Fundierung hochschuldidaktischen Handelns [Research formats for evidence-based foundations of teaching and learning] (pp. 213–229). Cologne: TH Köln. URL: cos.bibl.th-koeln.de/frontdoor/index/index/docId/675

Kordts-Freudinger, R., Klingsieck, K. B. & Seifried, E. (2018). Beforschung einer eigenen Vorlesung: Effekte von Wahlfreiheit auf Leistung und Konfidenz [Researching one's own lecture: Effects of choice on performance and confidence]. Zeitschrift für Hochschulentwicklung [Journal for Higher Education Development], 13(1), 85-104. doi:10.3217/zfhe-13-01/05. URL: www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1117 [13.03.2018]

Kordts-Freudinger, R. & Thies, K. (2018). Regulate this! Emotionsregulation und Lehrorientierungen der Hochschullehrenden [University instructors' emotion regulation and approaches to teaching]. In G. Hagenauer & T. Hascher (Eds.), Emotionen und Emotionsregulation in Schule und Hochschule [Emotions and emotion regulation in school and higher education]. Münster: Waxmann.

Stroot, T., Kordts-Freudinger, R., Steinbrück, M. & Albers, T. (2018). Inklusion Europäisch: Ein Peer Learning-Projekt an der Universität Paderborn, der Freien Universität Bozen und der Pädagogischen Hochschule Oberösterreich [Inclusion European: A peer-learning project at Paderborn University, the Free University of Bozen, and the Educational College of Upper Austria]. In T. Stroot & P. Westphal (Eds.), Peer Learning an Hochschulen. Elemente einer diversitysensiblen, inklusiven Bildung [Peer learning in higher education. Elements of a diversity-sensitive, inclusive education]. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.

Al-Kabbani, D., Kordts-Freudinger, R., Bücker, D. & Zenker, T. (2017). Der Disqspace bei der Jahrestagung der dghd 2015 [The Disqspace at the annual conference of the German Association for Academic Development]. In R. Kordts-Freudinger, D. Al-Kabbani & N. Schaper (Eds.), Academic Development in Dialogue: Reports of the annual conference of the German Association for Academic Development 2015] (Reihe Blickpunkt Hochschuldidaktik). Bielefeld: W. Bertelsmann.

Al-Kabbani, D., Kordts-Freudinger, R., Bücker, D. & Zenker, T. (2017). Dialog und Austausch auf Fachtagungen. Der Disqspace als hochschuldidaktisches Tagungsformat [Dialogue and exchange at conferences. The Discqspace as conference format]. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (L1.33). Berlin: DUZ Verlags- und Medienhaus GmbH.

Kordts-Freudinger, R. (2017). Feel, think, teach: Emotional underpinnings of student orientation in higher education. International Journal of Higher Education, 6(1), 217-229. doi:10.5430/ijhe.v6n1p217

Kordts-Freudinger, R., Al-Kabbani, D. & Schaper, N. (2017). Learning and interaction at a conference. New Horizons in Adult Learning and Human Resource Development, 29(1), 29-38. doi:10.1002/nha3.20169

Kordts-Freudinger, R., Brauckmann, J., Bücker, D. & Schulte, R. & Velibeyoglu, N. (2017). Scholarship of Teaching and Learning in der Praxis: Integration in ein hochschuldidaktisches Modul [Scholarship of Teaching and Learning in practice: Integration into an academic development module]. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba & J. Wildt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (A 1.10). Berlin: DUZ Verlags- und Medienhaus GmbH.

Kordts-Freudinger, R., Große Honebrink, T. & Festner, D. (2017). Tiefenlernen im Praxissemester: Zusammenhänge mit Emotionsregulation [Deep learning in the teaching practicum: Connections to emotion regulation]. Zeitschrift für Hochschulentwicklung [Journal for Higher Education Development], 12(1), 175-194. doi:10.3217/zfhe-12-01/10. URL: http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/1007 [29.03.2017]

Kordts-Freudinger, R., Oergel, K. & Wuennemann, M. (2017). Feel bad and keep steady: Emotional images and words and postural control during bipedal stance. Journal of Nonverbal Behavior. doi:10.1007/s10919-017-0260-5

Hailikari, T., Kordts-Freudinger, R. & Postareff, L. (2016). Feel the progress: Second-year students’ reflections on their first-year experience. International Journal of Higher Education, 5(3), 79-90. doi:10.5430/ijhe.v5n3p79

Kordts-Freudinger, R. (2016). Differentielle Anregung von Tiefenlernstrategien durch Assessment? [Differential stimulation of deep learning strategies through assessment?] Zeitschrift für Hochschulentwicklung [Journal for Higher Education Development], 11(2). URL: http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/view/956 [09.05.2016]

Deutsch, R., Smith, K. J. M., Kordts-Freudinger, R., & Reichardt, R. (2015). How absent negativity relates to affect and motivation: an integrative relief model. Frontiers in Psychology, 6, 152. URL: http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2015.00152/abstract [10.03.2015] doi:10.3389/fpsyg.2015.00152

Van Treeck, T., Schöler, S. & Kordts-Freudinger, R. (2015). Nachwuchsförderung in der Hochschuldidaktik [Promoting young practitioners in academic development]. In B. Berendt, A. Fleischmann, N. Schaper, B. Szczyrba & J. Wildt (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre (L2.12). Berlin: Raabe Verlag.

Kordts-Freudinger, R. (2013). Die Einstellung Hochschullehrender zum kompetenzorientierten Prüfen [Higher education teachers' attitudes towards competence-oriented assessment]. In I. van den Berk, M. Merkt, P. Salden & A. Scholkmann (Eds.), ZHW-Almanach, Einzelbeitrag Nr. 2013-2 (jetzt: die hochschullehre). URL: http://www.hochschullehre.org/?p=380 [17.02.2015]

Kordts-Freudinger, R., & Geithner, E. (2013). When mode does not matter: Evaluation in-class versus out-of-class. Educational Research & Evaluation: An International Journal on Theory and Practice, 19(7), 605-614. doi:10.1080/13803611.2013.834613

Kordts-Freudinger, R. & Geithner, E. (2012). Projektmanagement bei der Betreuung von Abschlussarbeiten [Project management for supervising theses]. In B. Berendt, J. Wildt & B. Szczyrba (Eds.), Neues Handbuch Hochschullehre (F3.3). Berlin: Raabe Verlag.

Kordts-Freudinger, R. & Geithner, E. (2011). Online- versus Papier-Evaluation in der Hochschuldidaktik. Ein Erfahrungsbericht [Online versus paper evaluation in academic development]. Personal- und Organisationsentwicklung in Einrichtungen der Lehre und Forschung (P-OE), 6, 79-82.

Kordts-Freudinger, R. (2011). Relief: approach behavior and avoidance goals. Dissertation, University of Würzburg. URL: http://opus.bibliothek.uni-wuerzburg.de/volltexte/2011/5536/ [10.4.2014]

Wiers, R. W., Rinck, M., Kordts-Freudinger, R., Dictus, M., Houben, K., van den Wildenberg, E. & Strack, F. (2010). Retraining automatic action-tendencies to approach alcohol in hazardous drinkers. Addiction, 105, 279-287. doi:10.1111/j.1360-0443.2009.02775.x

Deutsch, R., Kordts-Freudinger, R., Gawronski, B., & Strack, F. (2009). Fast and fragile. A new look at the automaticity of negation processing. Experimental Psychology, 56(6), 434-446. doi:10.1027/1618-3169.56.6.434

Editorships

Schulte, R., &Kordts-Freudinger, R. (Eds.). (2018). Lehr- und Lernpraxis im Fokus V – Reflexions- und Forschungsbeiträge aus der Universität Paderborn [Practice of teaching and learning in focus V - Papers on reflection and research from Paderborn University]. die hochschullehre. URL: www.hochschullehre.org [05.06.2018]

Kordts-Freudinger, R., Al-Kabbani, D., & Schaper, N. (Eds.). (2017). Hochschuldidaktik im Dialog. Beiträge der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik (dghd) 2015 [Academic development in dialogue: Reports from the annual conference of the German Association for Academic Development in 2015]. Bielefeld, Germany: W. Bertelsmann.

Kordts-Freudinger, R., Al-Kabbani, D., & Schaper, N. (Eds.). (2016). Hochschuldidaktik im Dialog. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Hochschuldidaktik 2015 [Academic development in dialogue: Reports from the annual conference of the German Association for Academic Development in 2015]. die hochschullehre. URL: www.hochschullehre.org [14.11.2016]

Kordts-Freudinger, R., Schulte, R., & Velibeyoglu, N. (Eds.). (2016). Lehr- und Lernpraxis im Fokus III – Reflexions- und Forschungsbeiträge aus der Universität Paderborn [Practice of teaching and learning in focus III - Papers on reflection and research from Paderborn University]. die hochschullehre. URL: www.hochschullehre.org [24.06.2016]

Kordts-Freudinger, R., & Urban, D. (Eds.). (2015). Lehr- und Lernpraxis im Fokus II – Reflexions- und Forschungsbeiträge aus der Universität Paderborn [Practice of teaching and learning in focus II - Papers on reflection and research from Paderborn University]. ZHW-Almanach (now: die hochschullehre). URL: www.hochschullehre.org [24.06.2016]

Kordts-Freudinger, R., Urban, D., & Schaper, N. (Eds.). (2014). Lehr- und Lernpraxis im Fokus – Reflexions- und Forschungsbeiträge aus der Universität Paderborn [Practice of teaching and learning in focus I - Papers on reflection and research from Paderborn University]. ZHW-Almanach (now: die hochschullehre). URL: www.hochschullehre.org [17.02.2015]

Kordts-Freudinger, R., Al-Kabbani, D., Urban, D., Zenker, T., & Schaper, N. (Eds.). (2013). Was denken Lehrende über Lehre? [What do higher education teachers think about teaching?] Zeitschrift für Hochschulentwicklung [Journal for Higher Education Development], 8(3). URL: zfhe.at/index.php/zfhe/issue/view/37 [10.4.2014]

 

The University for the Information Society