Projects from Prof. Dr. Katharina Rohlfing

Key research area Transformation and Education

20 projects were found

PIK - Paderborn Perspectives on Inclusion - interdisciplinary, discursive, practice-oriented - Colloquia, Kolleg & Fireside Chats

Duration: 04/2023 - 03/2026

Funded by: BMBF

Contact: Dr. Stefanie Aschhoff-Hartmann, Annchristin Ellersiek

SAYL: Stimulating Adventures for Young Learners

Duration: 09/2022 - 12/2025

Funded by: ​EU Erasmus+

Project image

SAIL: SustAInable Life-cycle of Intelligent Socio-Technical Systems

Current systems that incorporate AI technology mainly target the introduction phase, where a core component is training and adaptation of AI models based on given example data. SAIL’s focus on the full life-cycle moves the current emphasis towards sustainable long-term development in real life. The joint project SAIL addresses both basic research ...

Duration: 08/2022 - 07/2026

Funded by: MKW NRW

Project image

TRR 318 - Constructing Explainability

In unserer digitalen Gesellschaft nehmen die algorithmischen Ansätze (wie das maschinelle Lernen) rasant an Komplexität zu. Diese erschwert es den Bürger:innen, die Assistenz nachzuvollziehen und die von Algorithmen vorgeschlagenen Entscheidungen zu akzeptieren. Als Antwort auf diese gesellschaftliche Herausforderung hat die Forschung begonnen, ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Adaptive Explanation Generation (Subproject A01)

While explaining something, people generally take their conversation partner’s reactions into account and adapt their explanation accordingly. In Project A01, researchers from linguistics, psychology, and computer science are studying two components of this adjustment: cognitive adaptivity and interactive adaptivity. In cognitive adaptivity, the ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

TRR 318 - Contextualized and online parametrization of attention in human–robot explanatory dialog (Subproject A05)

In Project A05, researchers from the areas of linguistics, psychology, and computer science are investigating attention in human-robot explanatory dialog. They are addressing questions including: where do humans focus their attention when a robot explains a task to them? How can robots direct their counterpart’s attention to achieve the goal of the ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

Administrative project (Z)

The general administrative Project Z will contribute to the success of the TRR in three ways: First, it will administer both the budgeting and organization of the TRR. Second, it will co-organize the TRR workshops and conferences. Third, it will monitor the TRR’s output and evaluate the efficiency of its internal structure, also with regard to the ...

Duration: 07/2021 - 06/2025

Funded by: DFG

IkoGeWo: Ikonische Gesten als Methode zur effektiven Vermittlung unbekannter Wörter in inklusiven Settings

Ziel des Projektes ist es, den Einsatz von Gesten mit einem hohen Grad an Ikonizität, also sehr bildhafte Gesten (ikonische Gesten), zur Vermittlung unbekannter Wörter in inklusiv arbeitenden Kindertageseinrichtungen und Schulen zu untersuchen und hierbei insbesondere die Auswirkungen des Gesteneinsatzes bei Kindern mit Erschwernissen im ...

Duration: 12/2018 - 11/2021

Funded by: BMBF

Project image

merits: Frühkindlicher Medienumgang und Sprachlernen mit sozialen Robotern zur Förderung von Teilhabechancen in der digitalen Gesellschaft

Im Rahmen des Graduiertenkollegs NRW „ Digitale Gesellschaft“ erkundet das Tandemprojekt ‚merits‘, wie und ob der Umgang mit sozialen Robotern bildungsrelevante Erfahrungen mit zentralen Elementen digitaler Technologien ermöglicht (digitale Medienbildung) und sich durch systematische Interaktionsanlässe dazu eignet, umfassende Sprachbildung im ...

Duration: 01/2018 - 12/2022

Funded by: MKW NRW

Evaluation des LESESTART-3-Programms

Projekt als Mitglied des Bielefelder Instituts für frühkindliche Entwicklung e.V., in Kooperation mit dem SOKO Institut

Duration: 01/2016 - 12/2019

Funded by: BMBF